Maj, 2022

Gunilla Lagerhem Ullberg – tekstilkunstner & naturkraft

Maj, 2022


I nesten tre årtier arbeidet Gunilla Lagerhem Ullberg som sjefdesigner på Kasthall. Med sin sterke pasjon for tekstiler kombinert med hennes gedigne kunnskaper og kreative kraft, bidro hun til å løfte varemerket til et helt nytt nivå. Til tross for at Gunilla døde i 2015 lever hun i høyeste grad videre gjennom sine tidløse tepper og mønstre som forgyller utallige hjem, offentlige bygninger, ambassader og til og med det kongelige slottet i Stockholm. Hennes varme personlighet, nysgjerrighet, kreativitet, respekt for naturen og håndverkstradisjoner blir levende i møtet med de tre døtrene Anja, Tone og Tilde. De hyller minnet av sin elskede mamma gjennom å løfte frem serien Herbarium – der Gunillas blomstrende, kaleidoskopiske mønster har innkapslet planter og blomsters skjønnhet for evig. Hos Norrgavel har tre av Gunillas Herbarium-mønstre fått nytt liv på puter og duker i 100% lin. En inderlig hyllest til naturen og en av Sveriges mest fremstående tekstilkunstnere.

På Stockholms Södermalm, midt imot Högalidsparken og Skinnarviksparken møtes vi i Gunillas gamle atelier i Lundagatan. En adresse som byr på grønskende småbyidyll til tross for at den befinner seg midt i Stockholm. Døtrene Anja og Tone er på plass i det overfylte atelieret mens Tilde som har måttet melde avbud på grunn av en real forkjølelse, er hjemme i leiligheten i trappeoppgangen ved siden av. Dette er virkelig hjemmebane for alle tre. Da den eldste datteren Anja var et år gammel flyttet familien til leiligheten i Lundagatan. Lokalet i samme gård ble Gunillas arbeidsplass og atelier. Nå bor den yngste datteren i leiligheten sammen med sin familie mens storesøster Anja bor i naboleiligheten. Mellomsøsteren Tone har byttet bydel og bor nå i en leilighet i Gamla stan sammen med kjæreste og et barn. Men båndet mellom de tre søstrene er uvanlig sterkt og de omgås minst -3 ganger ukentlig.

Barndomsminner fra søstrene oppvekst manes frem i hver eneste detalj i kvartalet hvor den lysegule funkisgården ligger. Men nå for tiden er det Gunillas gamle venn Sven Westerlund som med sin kunstneriske virksomhet innen billedkunst, huserer i atelieret. Lokalet er fylt med flere meter lange printmaskiner og utallige fotografier i stedet for tekstiler, skisser, garn og prøver som fylte rommet da Gunilla var virksom her.

“Hun var veldig nærværende i alt hun gjorde.”

– Mamma jobbet mye fra atelieret sitt på Söder, men var også ofte på plass i Kasthalls produksjonslokaler i Kinna. I hele oppveksten vår kunne vi løpe ned og være sammen med mamma i hennes atelier når hun jobbet. Og da vi var små hadde Kasthall sin butikk her i nærheten også. Selv om mamma jobbet veldig mye så opplevde vi i høyeste grad at hun hadde tid til familien og alle sine venner. Hun var veldig nærværende i alt hun gjorde, sier Tone.

For Gunilla var tepper noe som i bunn og grunn bygde på gedigne håndverkstradisjoner, men som hele tiden likevel kunne fornyes. I sin design tok hun ofte utgangspunkt i en gammel tradisjon, adderte en god porsjon eksperimentlyst og noen nytenkende grep og vips ble noe helt nytt skapt. Gunilla ble motivert av å finne nye muligheter bakenfor vevemaskinenes tradisjonelle bruksområde gjennom å prøve seg frem til nye måter å skape mønster og utvikle vevteknikker med annerledes materialer eller kombinasjoner. Alltid med en åpenhet for å tillate tilfeldigheter å spille inn for å få til «det perfekte feilskjær». På spørsmålet om hvorfor døtrene tror at deres mamma ble så fremgangsrik svarer Anja og Tone unisont:

“Måten hun tok frem fargekombinasjoner på var helt unik.”




– For mamma var det en selvfølge å hele tiden skape. Uansett hvor vi var så kunne hun ta frem blokken og skisse på en idé. Hun vernet virkelig om håndverket og stod opp for at Kasthalls produksjon skulle forbli i Sverige. Når hun var på besøk i Kinna gikk hun alltid rundt og snakket med alle tuftere og vevere – alle kjente seg sett av henne. Dessuten hadde hun den innstillingen at ingenting er umulig. Dette i kombinasjon med at hun hadde et utrolig talent for farger og mønstre. Måten hun tok frem fargekombinasjoner på var helt unik

De mange prisene som Gunilla mottok i årenes løp, bekrefter bildet av en meget høyt verdsatt og unik formgiver. Blant utmerkelsene Gunilla fikk er diplom for Utmärkt Svensk Form 1991 og Utmärkt Svensk Form 1997. Da Kasthall feiret at Gunilla hadde vært hos dem i 25 år, skapte man teppet Herbarium til hennes ære. Det var nettopp det teppet hun siden vant ELLE Interiörs designpris for i 2012.

“Hun var genuint interessert i menneskene omkring seg og fikk frem det beste his hvert individ.”

– Hun ble ekstra glad for utmerkelsen fra ELLE Interiör siden det var et teppe hun fikk utmerkelsen for. Møbler hadde i mange år fått mest oppmerksomhet i disse sammenhengene og hun så prisen som en bekreftelse på at tekstil jo spiller en velfortjent og fremtredende rolle. Mamma var veldig ydmyk, men hun satt stor pris å delta ved slike tilstelninger. Hun var et sosialt geni, verdens mest sosialt kompetente person. Til og med våre barndomsvenner betrodde seg til mamma. Telefonen var konstant opptatt hjemme hos oss under vår oppvekst. Hun var ikke flyktig sosial, men genuint interessert i folk i sin omgivelse og hun fikk frem det beste i hvert individ, sier Anja.


“Med et kaleidoskopisk mønsterbilde og en tredimensjonal tekstilopplevelse, oppleves Herbarium som et poetisk dikt i et teppes form. Et mønster som på samme måte som en presset blomst eller haute couture overlever sesong etter sesong.”
Juryens begrunnelse – ELLE Interiörs designpris som ble tildelt Gunilla Lagerhem Ullberg i 2012.

Mønsterkolleksjonen Herbarium er bygget opp av flortynne blomsterblad og frodiggrønne løv der hver bladnerve fremtrer med sitt unike mønster. Bladene danner mønster og fantasiblomster på et kaleidoskopisk og lekent vis. Herbarium visualiserer Gunillas store interesse for hage og blomster. En interesse som bare vokste etter at hun traff Nicke, mannen som etter hvert ble pappa til de tre søstrene. Nickes familie hadde en gård 50 minutter fra byen, nær Rimbo.

– Våre foreldre dyrket en masse på landet i Näs og pappa var dessuten gartnerutdannet. De var nesten selvforsørget og dyrket tomater, agurk, sukkererter, bønner og massevis av blomster sammen med naboene. I hele vår oppvekst reiste vil til Näs på helger og i ferier. Vi tilbragte alle våre sommerferier der og det var lett for mamma å flytte atelieret sitt til sommerhuset. Det ble et samlingssted med en atmosfære av åpent hus, et sted der nære og kjære alltid var velkomne. Nå er det vi søstre som har sjøhuset sammen. Mange av blomstene og plantene som mamma brukte til Herbarium-serien har hun plukket i Näs eller i venners hager, sier Anja.

“Tre av disse mønstrene er valgt ut i forbindelse med Norrgavel-lanseringen av Herbarium – Gunillas skjøre og samtidig kraftfulle mønster trykket på stoff av 100% lin.”



Herbarium-serien ble stilt ut på Rosendals trädgårdar i Stockholm sommeren 2014. En velbesøkt samlingsutstilling sammen med glass- og tekstilkunstneren Gunnel Sahlin som dessuten var en nær venninne av Gunilla. Det var ikke originalverkene som ble stilt ut, men scannede og trykte grafiske blad i Herbarium-serien. Serien omfatter totalt 55 unike mønstre. Tre av disse er valgt ut i forbindelse med Norrgavel-lanseringen av Herbarium – Gunillas skjøre og samtidig kraftfulle mønster trykket på stoff av 100% lin. Herbarium finnes som både putetrekk og duker.

– Mamma hadde elsket dette samarbeidet med Norrgavel, sier Anja.

Arbeidet med Herbarium ble innledet omkring 2011 og datteren Tone beskriver hvordan arbeidsprosessen så ut.

– Først og fremst samlet hun blomster og blader som hun presset. Deretter vokste hvert nytt mønster frem og dannet nye fantasiblomster. Mønstre som ofte ble vakrere enn blomstene som var utgangspunktet. Den dag i dag får vi små hilsener innimellom fra mamma i form av en presset blomst vi finner i en av hennes gamle tidsskrifter og bøker.

“Den dag i dag får vi små hilsener innimellom fra mamma i form av en presset blomst vi finner i en av hennes gamle tidsskrifter og bøker.”

Allerede etter å ha snakket med søstrene Ullberg en kort stund utkrystalliserer det seg et bilde av Gunilla som en utrolig varm, ydmyk, sosial og sprudlende kreativ person. Et bilde som bare forsterkes jo mer man graver i søstrenes minner fra oppveksten og alt de fikk med seg fra Gunillas yrkesliv. Både Tone, Tilde og Anja har valgt kreative yrker, men de har alle funnet sine egne veier å få utløp for sine kreative krefter. Anja jobber som filmfotograf og screenwriter, Tone har salet om fra frisøryrket til å satse helhjertet på sin skuespillerkarriere mens lillesøster Tilde nylig tok eksamen fra Beckmans designutdannelse og er nå aktuell med en keramikkserie.

– Mamma oppmuntret oss til å prøve det vi var interessert i for å finne ut om det var noe som kunne fungere. Hun blandet en vennlig dytt med en klar oppmuntring og kunne stille spørsmål på et konstruktivt vis. På den måten ga hun oss en trygg grunn der vi fikk med oss evnen til å ta imot konstruktiv feedback og kritikk på en positiv måte. Mamma behersket virkelig kunsten å oppmuntre samtidig som hun kunne stille bra spørsmål som utviklet oss. Og til tross for hennes begivenhetsrike og krevende arbeide var hun alltid nærværende, sier Tone.

Og det høye aktivitetsnivået fortsatte også under Gunillas sykdomstid, fra hun fikk diagnosen brystkreft i 2011 til sykdommen spred seg og hun i 2015 endte sine dager.

“Hun ville ikke bli sin sjukdom. Det var viktig for henne å leve livet fullt ut så lenge som mulig.”

– Mamma var ikke en person som syntes synd på seg selv. Hun ville ikke bli sin sykdom og jobbet heller for fullt hele den tøffe reisen med kreftbehandling og sykehusbesøk. Det var viktig for henne å leve livet fullt ut så lenge som mulig. Det vakre Kasthall-teppet Archipelago ble ferdig rett før hun døde, sier Anja.

“I Herbarium-serien er tiden og Gunillas blomstrende personlighet innkapslet for evig.”

I Herbarium-serien er tiden og Gunillas blomstrende personlighet innkapslet for evig. Det er som en øm hyllest til det vakre livet. En påminnelse og livsvisdom fra Gunilla om å leve livet fullt ut og få omgivelsene til å blomstre. De tre døtrene forvalter sin mammas kreative gjerning med en kjærlighet man nesten kan ta på. Og det er med enorm stolthet og ærbødighet som Norrgavel nå lanserer Gunillas vakre Herbarium-mønster i en serie av 100% linstoff. Av naturen, med naturen. ♥






"The Herbarium collection is an expression of my passion for flowers, colours and patterns. In a crafts process that spans over a year, I collect flower petals and leaves, press them, and then arrange them by hand in multiple layers on a painted canvas, to create a uniquely crafted pattern. Originally, the images were made into limited edition art prints, where every leaf detail and every brush stroke is clearly visible."

Gunilla Lagerhem Ullberg (1955–2015)

”Mattan Herbarium togs fram av Gunilla i samband av hennes 25-årsjubileum på Kasthall, 2012. Hon utgick efter sina, flertalet, blompressningar. Herbarium. Den komplexa designen på detta mönster passade inte in i våra produktionstekniker, därför valde vi att trycka mönstret på vår kvalitet ”Rita” i helt vitt. ”Rita” var som kvalitet designad av Gunilla några år tidigare och var en matta bestående av tvinnat ullgarn tillsammans med Bouclégarn av ull och lin samt Sniljegarn i ull.

Peter Eriksson, Forretnings- og produktviklingssjef hos Kasthall.

HERBARIUM


Ordet herbarium kommer fra det latinske ordet herba som betyr plante eller urte og suffikset -arium som betyr rom eller beholder.For å bevare panters form og farge legges de flatt mellom papir med stor oppsugningsevne og plasseres så i en plantepresse – alternativt i eller under en tykk bok med tunge vekter på. Når plantene helt har tørket tas de ut av pressen og limes på et stivt papir.

Herbarier brukes til å studere planter, for å verifisere planter klassifisering, for å studere planters geografiske utbredelse og liknende. Planten legges gjerne slik at både frem- og baksiden av blad og blomsterblad synes. Den svenske botanikeren Carl von Linnés herbarium kan ses på Linnéselskapet i Storbritannia. Verdens første, kjente herbarium ble trolig laget av italieneren Luca Ghini i 1544 i Pisa.

Kilde: Wikipedia