Mars, 2025
Tresofa har vært en del av Norrgavels sortiment siden selskapets oppstart i 1993. Mange oppfatter Tresofa som en tradisjonell sofa med sine gustavianske stilinnflytelser. Men fremfor alt er det et nyskapende og progressivt møbel – noe som fortsatt gjelder i dag, selv om den har over 30 år på nakken. Og det er nettopp denne innovative kvaliteten som designeren Nirvan Richter ønsker å fremheve nå som Tresofa endelig relanseres etter flere år med stanset produksjon.
Men la oss først spole litt tilbake og se på hvordan det hele startet. Hvordan ble ideen til Tresofa født, og hvor kom inspirasjonen til den ikoniske formen fra? Norrgavels grunnlegger og designer, Nirvan Richter, forteller:
– Tresofa formet virkelig min visjon for å lage møbler. Den typen sofa manglet rett og slett på markedet. Da jeg flyttet hjemmefra på 70-tallet, prøvde jeg å restaurere en gammel sofa med fast trekk. Men jeg skjønte raskt at den var bygget av veldig dårlige materialer. Da jeg fjernet trekket, ble hele 1900-tallets sofakonsept avslørt. Det føltes ikke bra å ha en slik sofa hjemme. Allerede da startet min streben etter å skape noe helt nytt – et møbel som gjennomgående var bygget av sunne naturmaterialer. En sofa som var enkel å ta vare på og som ville holde både kvalitetsmessig og stilistisk over tid.
“Tresofa formet virkelig min visjon for å lage møbler. Den typen sofa manglet rett og slett på markedet.”
Og selv om Tresofa har lånt stilistiske innflytelser fra både 1700-tallets gustavianske møbelstil og danske designikoner, er den fremfor alt et av Norrgavels mest progressive møbler. Konsekvent i sin konstruksjon og fullstendig nyskapende med tanke på hvordan en sofa faktisk lages. Dels med sin luftige treramme, som gir sofaen sitt særpreg og samtidig var en måte å komme bort fra tunge stoppmøbler på. Og dels på grunn av bruken av rene naturmaterialer som er adskilt fra hverandre for å kunne vedlikeholdes og repareres ved behov – noe som var svært progressivt på den tiden. I andre halvdel av 1900-tallet ble det bare brukt dårlige materialer i stoppmøbler, som syntetiske stoffer, sponplater, giftige lim og flammehemmende kjemikalier. Ingenting ble bygget for å kunne repareres; tanken var i stedet at man skulle kjøpe en helt ny sofa når de syntetiske putene ble skeive og innsunkne.
– Jeg ble inspirert av svensk 1700-tallsdesign med sin gustavianske stil, som er svært elegant og uten overdreven dekor. Stoppmaterialene var der for å gi komfort – ikke som på 1800-tallet med sine overdrivelser. Det å ha en treramme betyr dessuten at alt du fyller sofaen med er separat. Ideen med den formpressede lamellbunnen hentet vi fra senger. Den ligger fritt og har et løst linntrekk på toppen som tar imot den mekaniske slitasjen mellom lamellbunnen og putene. På denne måten kan putene fungere uavhengig av hverandre, og du kan enkelt eksperimentere med ulike stiluttrykk, sier Nirvan Richter.