Under Malmö gallerihelg den 27–29 september blir Norrgavel-butikken i Malmö omgjort til et pop up-galleri. Utstillingen "Møtet i stillhet" utforsker hva som skjer når en kunstner tolker en likasinnet formgivers møbler. Når maleri og design flettes sammen. Mellom disse to kreative verdenene møtes kunstneren Jon Koko og Norrgavel. Det oppstår et harmonisk møte mellom Jon Kokos avskallede uttrykk og Norrgavels stille design og filosofi. Møtet i stillhet.
Jon Koko x Norrgavel
MØTET I STILLHET
Träsoffa Rak
Bord med utdrag
ÅPNING & ÅPNINGSTIDER
Under utstillingen “Møtet i stillhet” viser kunstneren Jon Koko malerier og keramikeren Yuichi Romita presenterer verk av uglasert vedfyrt keramikk. Utstillingen pågår til 20. oktober.
Åpning fredag 27. september kl 18–23
Norrgavel
Sødergatan 26
Malmö
Åpningstider Malmö Gallerihelg
Lørdag 28. september kl 10–17
Søndag 29. september kl 11–17
Etter Malmö Gallerihelg kan man oppleve utstillingen under butikkens ordinære åpningstider.
I samtale med Jon Koko
Møtet med Jon Koko finner sted i hans atelier som ligger i en stor atelierforening i Mellersta hamnen i Malmö. Et godt trafikkert, men ganske folketomt område. Her har ikke nye byutviklingsprosjekter nådd, og arkitekturen og stemningen minner fortsatt om den gamle, harde industribyen Malmö. Når man kommer inn i Jon Kokos atelier, møtes man av fullstendig orden og harmoni. Rommet bader i lyset fra det store vinduet som vender mot sør. Suggestiv bakgrunnsmusikk ligger som et rolig lydteppe i luften. Hver eneste liten pensel og fargeboks er pedantisk og systematisk plassert. En slags selvfølge perfeksjon. For det føles verken påtvunget eller unaturlig. Men definitivt det motsatte av hva man kunne forvente seg av et kunstneratelier. Helt i tråd med alt det Jon Koko står for. Nemlig en slags filosofisk livsinnstilling som innebærer å koke ned, destillere og oppnå det enkle – rett og slett å skrelle bort det uviktige.
Også Jon Koko som person utstråler en innsiktsfull og ydmyk ro som ikke er vanlig hos en 36-åring. Han vekker nysgjerrighet. Hvem er egentlig Jon Koko, og hvordan havnet han der han er i dag? Og hvorfor et samarbeid med akkurat Norrgavel?
Fortell om din bakgrunn – oppvekst & kunstnerisk utdanning.
– Jeg er oppvokst i Lund, faktisk akkurat i det området hvor Norrgavel startet for 30 år siden. Jeg gikk i barnehage på Prennegatan, og fra den gårdsplassen kunne man se til Norrgavel. Hele livet har jeg malt og skapt ting. Under videregående valgte jeg å gå en estetisk linje. Jeg har alltid tegnet hus og vært fascinert av arkitektoniske skisser. Men jeg har også drevet mye med grafitti. Da jeg var yngre og tenkte på en fremtidig yrke, var arkitekt mest logisk. Men innen kunstens verden er man helt fri, og det opplever jeg som en stor fordel. Etter videregående jobbet jeg på et lager, sparte penger og valgte deretter å satse fullt på kunsten. I stedet for å søke meg videre til en kunstutdanning, gikk jeg min egen vei og utviklet en egen stil. Rundt 2014 begynte fargepaletten min og stilen min å bli mer som den er i dag. Det er noe utrolig avslappende med å male og omgi seg med disse fargene.
Hva er dine viktigste inspirasjonskilder i ditt skapende arbeid?
– Naturmaterialer og naturfarger er en stor inspirasjonskilde. Innen arkitektur er funksjonalismen interessant og inspirerende med sitt harmoniske fargespekter der alle farger passer sammen. Spesielt forskjellige nyanser i gråtoner. De skiller seg ikke ut, men skaper en helhet. Jeg henter også inspirasjon fra en rekke kunstnere. For eksempel Milton Avery, som var en amerikansk kolorist. Han malte to-dimensjonalt, og jeg ser mest på hans uttrykksmåter og hans former, da jeg selv jobber to-dimensjonalt. Japanske tresnitt inspirerer – hele det japanske tresnittuniverset med sine former og det to-dimensjonale.
Du kaller deg Jon Koko, men heter egentlig Oskar Glemme – fortell mer!
– Jon er mitt mellomnavn. Når man er billedkunstner, er man knyttet til sitt eget navn, og det er befriende å skape avstand til seg selv gjennom et kunstnernavn. På den måten kan jeg utforske noe som er utenfor meg selv. Navnet Jon Koko skrevet med japanske tegn symboliserer hav og noe sprøtt.
Hvordan ser din kunstneriske prosess ut?
– Det begynner med en enkel form, ofte en rektangel. Først skisserer jeg for hånd, og deretter jobber jeg digitalt med grunnideen på datamaskinen. Etter det lar jeg bildet hvile i flere uker, gjerne måneder. Deretter ser jeg med nye og friske øyne om det fungerer. Neste fase innebærer at skissen gjennomgår en restaurering, og deretter er det hvile igjen. Så det er en langsom prosess som kan ta flere år før det endelige er ferdig.
Med Norrgavel-prosjektet var prosessen litt annerledes. Det handlet om å få inn møbler i et miljø der møbelet skulle være i fokus. Fjerne alt som ikke var relevant og skrelle av til det ikke var noe mer å skrelle av – slik jobber jeg egentlig alltid. Men i Norrgavel-bildene ønsket jeg, Jon Koko, å skrelle av meg selv. Jeg prøvde å oppnå en slags nøytral verden, selv om mitt uttrykk fortsatt er der. Møblene skal løftes opp og være i fokus uten å se unaturlig ut. Det skal ikke oppleves som en produktplassering, men det skal føles som om vi begge gir og tar fra hverandre. For å få det til å fungere, lot jeg meg først absorbere av Norrgavel-verdenen, og så startet prosjektet.
Kan du sette ord på ditt kunstneriske uttrykk?
– Jeg tror jeg ønsker å nå essensen. Å skrelle av det uviktige. Det er så utrolig viktig, det fundamentale. Det føles som om alt er så komplisert i verden, så det er en deilig tilflukt å forsøke å gjøre det så enkelt som mulig når man skaper. Men det skal fortsatt være en sjel i det, noe levende og vesentlig. Det unødvendige skal bort, men det som er igjen skal fortsatt ha en verdi. Det to-dimensjonale er en del av å skrelle av. En slags abstraksjon som gir det en liten hint av fantasiverden, men jeg vet ikke om jeg driver med naivisme egentlig... Hvis man får til det enkle, minimalistiske, blir det også det mest direkte uttrykket. Jeg jobber mye med offwhite og linfarger for tiden. Jeg maler med oljefarger og fortynner med tynnere eller tysk “Saflorolje” eller valnøttolje. Det er knapt noen gulhet i den, noe jeg foretrekker. Folk kan noen ganger synes at fargeuniverset mitt er kjedelig, men med den fargeskalaen blir jeg aldri lei. Den er bestandig på en måte.
Ser du noen paralleller mellom ditt skapende arbeid og Norrgavels møbler/innredningsfilosofi?
– Tanken om å skrelle av og finne det essensielle. Norrgavel ønsker å være så tidløse som mulig, noe jeg attraheres veldig av. Man kan ha tingene lenge, man blir ikke lei av dem. En forbindelse som jeg også streber etter.
Hvordan kom det seg at du takket ja til samarbeidet med Norrgavel?
– En fin symbiose med felles verdier. Det er takknemlig og enkelt å jobbe med et selskap som har samme type filosofi eller syn på ting. Respekten for naturmaterialer var en veldig viktig faktor. Det er selve kjernen i alt det Norrgavel gjør. Det var fristende å bli introdusert til Norrgavel-verdenen, en veldig bra verden.
Du har blitt kalt en “Japanophile”. Hva betyr Japan for deg?
– Jeg har studert japansk og har mange japanske venner. Hvis man har respekt for materialer og håndverket, blir man automatisk tiltrukket av Japan. Jeg har gjort mange reiser til Japan og deltatt på utdanninger der, blant annet i japansk tresnitt. Håndverket er mer i fokus, og jeg blir tiltrukket av å komme bort fra det digitale og føle på de ekte materialene. Å jobbe med hendene på en annen måte. Så kan man lage hybrider med vestlige oljefarger. Materialene er så utrolig viktige, og det å bare jobbe med de vakreste materialene. For eksempel er washi-papir så utrolig vakre i seg selv. Det japanske uttrykket er sterkt, men samtidig veldig diskret, og det er det samme jeg ønsker å oppnå med mitt kunstneriske uttrykk.
Hvilken rolle spiller musikk i ditt skapende arbeid?
– Jeg bruker rolig “ambient drone”-musikk når jeg maler. Det forsterker følelsen når jeg skisserer. Jeg lytter fortsatt til det samme jeg oppdaget som 20-åring, binaural beats. Musikken jeg lytter til gir ro. En slags lydmatte som ligger der og formidler en følelse. Man kan si at musikken går hånd i hånd med det jeg skaper. Suggestiv musikk hjelper til med å skape bilder som minner om det man opplever. En japansk musiker som heter Nobuto Suda vender jeg ofte tilbake til.
Du driver regelmessig med meditasjon – fortell mer!
– Jeg har vært interessert i meditasjon siden jeg var i 20-årene, og jeg gjør pusteøvelser hver dag. Det er et must for å kunne se ting klart. Og det er et godt verktøy for å roe ned nervene. Hvis man går til en psykolog i dag, anbefaler de ofte meditasjon og å fokusere på pusten. Meditasjon handler om å skrelle bort det som flagrer og få kontakt med sitt indre på et annet plan. Meditasjon er en dør inn til en annen tilstand.
Det fremgår med all tydelighet. At akkurat som hos Norrgavel er det en konstant streben hos Jon Koko etter å skrelle av og nå frem til essensen. Også respekten for håndverket og naturmaterialene. Å oppnå det tidløse og å omfavne det eksistensielle i tilværelsen. Det er sannsynligvis derfor det oppstår et så harmonisk møte mellom Jon Kokos avskallede kunstneriske uttrykk og Norrgavels stille design og filosofi. Det stille møtet. Om kunsten å fange essensen.
Ta del av Norrgavels tredelte verdigrunnlag.
Navn: Oskar Glemme
Kunstnernavn: Jon Koko
Født: 1988 i Lund
Separatutstillinger
Thimar Westlin Galleri, Karlstad, Sverige (2014)
Vacant Gallery, Tokyo, Japan (2024)
Gruppeutstillinger
New Landscapes, Alzueta Gallery, Barcelona, Spania (2023)
FAIRS KIAF, Seoul, Sør-Korea (2023)
Art Central Hong Kong, Hong Kong, Kina (2023)
Utdanning
Karuizawa Mokuhanga School, Japan 2023
Kyoto International Mokuhanga School, Japan 2017
Japanese Art, Architecture and Visual Culture, Uppsala 2014
Spyken Fine Art Program, Lund 2004-2007
Våre butikker
Velkommen til våre butikker rundt om i Sverige – opplev naturmaterialene, prøvesitt, sammenlign fargeprøver, kjenn lukten, se nærmere på snekkerhåndverket... Hos oss får du omsorgsfull, profesjonell og personlig hjelp. For å kunne gjøre veloverveide og langsiktige valg som forskjønner og forenkler hverdagslivet.
Info & åpningstider