• Birger Jarlsgatan 27 – en magisk lokal under forvandling

    Norrgavels grunnlegger og designer, Nirvan Richter, følger nøye med på arbeidet med ombyggingen på Birger Jarlsgatan 27. Den 24. august er det tid for åpning, og kundene kan igjen finne butikken på samme adresse som tidligere. Fotograf: Emil Fagander



    Juni 2023

    Siden 1999 har Norrgavel vært på samme adresse i Stockholm, men det siste året har lokalet vært en byggeplass. Det pågår en omfattende ombygging som ikke vil være ferdig før mot slutten av sommeren. I mellomtiden har butikken måttet flytte inn i en midlertidig og betydelig mindre lokal rett over gaten. Men hva slags transformasjon gjennomgår egentlig den historietunge butikklokalen på Birger Jarlsgatan 27?


    I slutet av augusti 2023 skal dørene igjen åpnes for kundene på Birger Jarlsgatan 27. Spørsmålet er hva de vil bli møtt av. Norrgavels grunnlegger Nirvan Richter deler visjonene bak ombyggingen og forventningene til den "nye" butikken.

    – Vi sto overfor et veiskille der vi enten måtte lete etter nye lokaler eller gjennomføre en omfattende ombygging av hele husets hjørnelokale i to etasjer. Det originale teaterrommets imponerende takhøyde er jo magisk, så det hadde vært vanskelig å finne noe med samme inneboende potensial. Allerede tidligere kjente jeg de arkitektoniske kvalitetene, men først nå, med den store ombyggingen, forstår jeg essensen i lokalet, sier Nirvan.


    “Det er den samme arkitekten som noen år senere tegnet Liljevalchs.“



    På dette arkivbildet fra 1911 ser vi huset i Birger Jarlsgatan 27, med sitt tidsriktige og tunge nasjonalromantiske uttrykk. Huset ble tegnet av arkitekten Carl Bergsten og sto ferdig i 1911. Fotograf: Anton Blomberg.



    Huset, tegnet av arkitekten Carl Bergsten, har en tydelig nasjonalromantisk uttrykk. Det er altså samme arkitekt som noen år senere tegnet Liljevalchs. Da Norrgavel først flyttet inn i lokalene i 1999, ble det gjort en enkel tilpasning på egen hånd, og deretter har mindre endringer blitt gjennomført gradvis. Mange endringer ble gjort for å tilpasse lokalet til det man lenge trodde var det opprinnelige. Men det viste seg ved nærmere undersøkelser at mye av interiøret, med sine avrundede former, ble lagt til under ombyggingen i 1938. Selv det avrundede sidedekselet på andre etasje ble lagt til først da kinoen Aveny overtok leiekontrakten på slutten av 1930-tallet. En upraktisk detalj som har skapt hodebry for Norrgavel gjennom årene, da ingen skap eller høye møbler har fått plass langs veggene der. Men nå sier vi farvel til 1940-tallsformene og fokuserer på det originale uttrykket fra 1911. For eksempel har et treloft blitt installert i øvre entresol-galleriet som en hilsen til tilsvarende løsning på Liljevalchs.


    “Vi har vært svært fokusert på å fremheve potensialet som finnes i lokalet.“


    – Vi har vært svært fokusert på å fremheve potensialet som finnes i lokalet. Dette har vi gjort delvis ved å gå tilbake til opprinnelsen, undersøke hva som er originalt, og deretter vende tilbake til Carl Bergstens intensjoner da han tegnet huset tidlig på 1900-tallet. Samtidig har vi tilpasset lokalet til vår virksomhet, selvfølgelig. Hele arbeidet har blitt utført under tilsyn og med verdifull input fra en bygningsantikvar som har søkt etter historisk informasjon i ulike arkiver. Vi har også hatt fantastisk hjelp fra arkitektbyrået Fojab, som har vært veldig dristige i tankegangen sin. Det var på deres initiativ at alle balkongkonstruksjoner fra 1938 måtte vike for en helt ny entresoll-løsning, med en elliptisk åpning mellom etasjene. Det viste seg nemlig at utformingen ikke var original, og da var vi frie til å endre. Selv den svarte steintrappen fra kinoen har blitt fjernet, ettersom vi har integrert den tidligere utendørs trappen i lokalet. En hel gruppe arkitekter har vært involvert i arbeidet, og det har vært veldig morsomt og givende å løpende kunne diskutere arbeidet med andre fagfolk, sier Nirvan.

    “Når man entrer butikken, vil man møtes av betonggulv og en lav mur som flørter med den tids nasjonalromantiske uttrykk.“

    Renoveringsarbeidet har innebåret at alle installasjoner, tak og unødvendige veggkledninger er fjernet. Da ble konstruksjonene fra 1911 synlige på en brutal måte. De stilstridige glasspartiene i fasaden er fjernet og erstattet med trepartier i massiv eik, som er mer likt originalutførelsen. Når man trer inn i butikken, vil man oppleve en slags utendørsfølelse med betonggulv og en lav mur. Dette designvalget flørter med tidens stilskapende storheter som Axel Munthe, Carl Milles og Carl Eldh - og deres tidsriktige nasjonalromantiske uttrykk. Dette passer også ekstra godt sammen med den tidligere utendørs trappen. I andre deler av lokalet vil originalparketten bli supplert med massiv eikeparkett, lagt stav for stav. Ettersom alle kledninger i lokalet er fjernet, vil betongtaket være synlig - et bevisst valg for å la konstruksjonene trå frem. Dette er litt som en referanse til Norrgavels synlige møbelkonstruksjoner. Men hvordan vil kundene oppleve renoveringen og endringene når de entrer lokalene i slutten av august?

    “Innen detaljhandelen ser man sjelden noe lignende dette.”



    – Våre mest trofaste kunder vil nok stå målløse og i det hele tatt ikke forstå hvordan det nye henger sammen med det gamle - verken merkevaremessig eller romlig. Det er en utrolig stor forandring. Innen detaljhandelen ser man sjelden noe lignende dette. Inspirasjonen har vært alt fra Lund domkirke til avskallede gotlandske hus. Med så vakre rom trengs det ikke så mye mer, sier Nirvan.

    I de ombygde butikklokalene vil det være stort fokus på å forsøke å gi sortimentet et mer kuratert uttrykk ved å skalere av og forenkle. Ambisjonen er å visualisere hvordan hele sortimentet koordineres i form, materiale, størrelse og farge. Dette er ment å ytterligere tydeliggjøres med en oppdeling i ulike romligheter. Internt refereres disse rommene eller avdelingene til som VÆRE, PLEIE, SKAPE og DRØMME.


    “Hvordan kan man drive en butikk og samtidig fremme redusert forbruk?”


    – Kundene som entrer butikken skal umiddelbart få svar på spørsmålet; hvordan kan man drive butikk og samtidig fremme redusert forbruk? Vi ønsker å fremheve gleden ved å ta gjennomtenkte valg og å ta vare på møblene gjennom hele livet. Når man handler hos Norrgavel, er man en del av den kreative prosessen og medskaper av sine egne møbler. Visjonen er selvfølgelig også å formidle selskapets tredelte verdigrunnlag tydelig her, sier Nirvan.

    Noen av alle personene som har vært engasjert og deltatt i den store ombyggingen av butikklokalet i Birger Jarlsgatan 27. Fra venstre; Bijan Mobaraki (Humlegården Fastigheter), Michael Uebel (Norrgavel), Nirvan Richter (Norrgavel), Berit Thorén (Norrgavel), Andreas Jansson (Öhmans bygg). Fotograf: Emil Fagander.


    BIRGER JARLSGATAN 27 – GJENNOM ÅRENE

    Lokalene i Birger Jarlsgatan 27 bærer mange minner og spor etter tidligere tiders virksomhet. Da eiendommen sto ferdig i 1911, flyttet Intima-teatret inn i det spesialbygde teateret. Senere overtok Komedieteatern lokalene, og i  slutten av 30-tallet gjennomgikk den opprinnelige teaterlokalen en omfattende ombygging. På den tiden ble det lagt til et grasiøst og festivitas-inspirert formspråk – en karakteristisk stil som var Typisk for datidens kinoer. I 1938 flyttet kinoen Aveny inn og forble der i mange år. Etter en rekke tilpasninger og ombygginger på 80-tallet huset rockeklubben Gino her i noen begivenhetsrike år fram til midten  av 90-tallet. Årene før Norrgavel overtok leiekontrakten, lot Nordins reklamebyrå bygge om lokalet til et påkostet og moderne kontor. Humlegården Fastigheter eier eiendommen i Birger Jarlsgatan 27..


    Våre butikker

    Hjertelig velkommen til våre butikker rundt om i Sverige – opplev naturmaterialene, prøvsitt, sammenlign fargeprøver, kjenn duften, ta en nærmere titt på snekkerhåndverket... Hos oss får du omsorgsfull, profesjonell og personlig hjelp. For å kunne ta veloverveide og langsiktige valg som forbedrer og forenkler hverdagen.

    Info & åpningstider