• Ren fargeglade – om Norrgavel og eggoljetempera

    tempera stol

    Eggoljetempera er en maling med en lang historie. Allerede i det gamle Egypt brukte man tempera og på 1400-tallet malte store kunstnere som Botticelli med denne malingtypen. Skraper man dessuten på en riktig gammel kirkebenk så består de innerste lagene med maling med stor sannsynlighet av nettopp eggoljetempera. Som følge av øket bevissthet om hva vi omgir oss med i hjemmene våre, har mange etter hvert fått øynene opp for denne velduftende malingen. Da Norrgavel begynte å male møblene sine med eggoljetempera på begynnelsen av 90-tallet var det ikke mange som kjente til den

    Norrgavels grunnlegger Nirvan Richter forteller her om møtet med den fargesterke kvinnen Milis Ivarsson som introduserte en helt ny måte å se på maling på. En av flere forklaringer til hvorfor eggoljetempera etter hvert kom til å forbindes så sterkt med Norrgavel.


    Vi ses i Nirvans kontor som ligger i tilknytning til Norrgavels prototypverksted og produktutvikling i kvartalet som heter Varvsstaden. Historisk mark som ble brukt av verftet Kockums fra begynnelsen av 1900-tallet og frem til nedmonteringen av verftets produksjonsvirksomhet i Malmö. Nirvan tar frem en bok fra den velfylte bokhyllen, skummer gjennom nok en artikkel om Milis Ivarsson og tørker støv av minnene fra den første tiden med Norrgavel på begynnelsen av 1990-tallet.

    Hvordan kom det seg egentlig at Norrgavel begynte å bruke den historiske kulturmalingen eggoljetempera på møblene sine og etter hvert også på veggene i butikkmiljøene? Interessen for ren og sunn maling var der allerede fra starten, men veien til å velge nettopp eggoljetempera var slett ikke rett.

    – Allerede da jeg viste de aller første Norrgavel-møblene på Bomässan i Örebro i 1992 var jeg veldig opptatt av maling. Hjemme brukte jeg en slags bivokslasur fra Robygge, en idébåret butikk med antroposofisk snitt. Men jeg hadde også lest om tyske naturmalinger -Livos, Meldos og Auro... de var basert på citrusterpentin i stedet for vanlig terpentin. Skjønt det var jo ikke helt bra det heller. Da jeg viste Kapphylla og Påshylla på Bomässan i Örebro var de malt med tyske naturfarger. Jeg grunnet og deretter stripemalte dem for å få frem en spesiell dybde. De første årene vi solgte Kapphylla og Påshylla stod jeg i kjelleren i Lilla Södergatan i Lund og malte dem selv. Fargene het lindeblomstgrønn og lavendelblå, sier Nirvan.

    “Da jeg viste Kapphylla og Påshylla på Bomässan i Örebro var de malt med tyske naturfarger.”

    temperamålad länstol

    Men å ta hånd om malingen selv i boligens kjelleretasje var ingen holdbar løsning. Dessuten kjentes ikke den tyske naturfargen helt rett. Da kom Nirvan til å tenke på artikkelen fra 1990. Nysgjerrigheten på eggoljetempera som Milis beskrev med slik overbevisende entusiasme, våknet og vokste. Nirvan ringte opplysningen og fikk telefonnummeret til Milis. Etter å ha beskrevet sitt ærende svarte Milis at det var pussig at han skulle ringe akkurat da – hun skulle nemlig til Lund allerede dagen etter. For første gang på to år. For en tilfeldighet! Og da Milis kom hjem til huset i Lund som Nirvan bodde i den gangen får hun øye på et skap og utbryter: «Er det DU som har laget det skapet?» Ja, for skapet hadde Nirvan laget mens han tok sin møbelsnekkerutdannelse og det ble vist på en utstilling på Läckö slott. Og den utstillingen hadde Milis besøkt, merket seg skapet og kjente det umiddelbart igjen da hun kom hjem til Nirvan. I og med dette møtet ble et flerårig samarbeid mellom Norrgavel og Ovolin, malingbedriften som Milis grunnla, innledet. Hun kom feiende inn i Nirvans liv med sin sterke personlighet og åpnet dører til en helt ny måte å se på maling på.

    – Tidligere hadde jeg vært interessert i farger på et intellektuelt og teknisk plan, men forstod der og da at mine fargekunnskaper var uhyre basale. For meg var farger NCS-nummer. Milis introduserte meg for et helt nytt tankesett. Hun så farger mer som et skulpturalt materiale, som en opplevelse man kan skulpturere frem. Ikke som en platt overflate, men mer som en materialitet som man kan arbeide frem romsvolumer med. Hun laborerer gjerne med forskjellige fargenyanser samtidig for å oppnå en sterkere lysfornemmelse i rommet. Milis lever farger. Hun ER farger. Hun har et utrolig fargesyn som ikke bare er følelsesmessig, men også analytisk, sier Nirvan.

    “For meg var farger NCS-nummer. Milis introduserte meg for et helt nytt tankesett.”

    Og Nirvan stolte veldig på Milis. Det kjentes helt naturlig å eksperimentere med den rene eggoljetemperaen på Norrgavels møbler og samtidig gi den tyske naturmalingen på båten. Men å begynne å male møbler med eggoljetempera var litt av en utfordring som blant annet bestod i å velge farger som oppførte seg håndterbart og som dessuten hadde fornuftige oksideringstider. Denne malingstypens egenskaper varierer nemlig avhengig av hvilket pigment som inngår i respektive farge. Et forskningsprosjekt ble innledet sammen med høyskolen i Växjö der man testet forskjellige måter å få malingen til å oksidere raskere på. Da furuolje ble tilsatt viste det seg at malingen ble lettere å håndtere, dessuten bel oksideringstiden kortere. Men eggoljetemperaens langsomme oksidering har også sine fordeler. Det gir en meget holdbar overflate som ikke flasser eller sprekker. Malingen slites i stedet som følge av slitasje og får på den måten en vakkert patinert overflate.

    Men Milis var også kunnskapsrik når det gjaldt tekstiler og lin var et favorittmateriale. Norrgavel begynte å kjøpe inn ulikt grove linstoffer fra linveverier og lot disse farge inn av svenske fargerier. Det var Milis som satt fargene. Linstoffene ble siden brukt til duker og sengetøy og til å kle Norrgavels stoppede møbler. På Nirvans kontor står en dagseng med pute trukket med et av stoffene fra den tiden. Den blålilla fargen er like vakker i dag som den var for tre årtier siden da puten fikk sitt trekk. Og stoffet ser fantastisk ut tross alle års flittige bruk.

    “en blålilla fargen er like vakker i dag som den var for tre årtier siden da puten fikk sitt trekk.”

    Det tette samarbeidet mellom Milis og Norrgavel fortsatte frem til tusenårsskiftet da de yrkesmessig gikk hver for seg.

    – Milis hadde en impulsiv og opprørsk personlighet og hun var veldig opprørt over den tradisjonelle malingsindustrien. De store gigantene på markedet følte seg truet av henne for Ovolin var en kjempefin bedrift som vokste raskt. Så i begynnelsen på 2000-tallet ble bedriften som Milis hadde grunnlagt kjøpt opp etter en turbulent periode. Siden 2005 driver hun i stedet familiebedriften Av jord som henvender seg til konsumenter som vil blande sin eggoljetemperamaling selv. Alt Milis gjør preges av hennes miljøbevisste helhetssyn på livet, sier Nirvan.

    Etter ytterligere eierbytter drives Ovolin siden noen år tilbake av Carin Moberg og Mats Anhammer. I et gammelt teglsteinhus ved elven Svartån i et av Örebros med naturskjønne kulturområder ligger Ovolin färgfabrik & byggnadsvård. Norrgavel har hele tiden siden 90-tallet hold fast ved samarbeidet med Ovolin og alle temperamalte Norrgavel-møbler er malt med temperamaling som blandes i deres lokaler. Ren maling bestående av lokalprodusert linolje, svenske øko-egg og jordpigment. En miljøvennlig og vakker maling som lemper seg like bra til maling av vegger som på tremøbler. Bokser med ferdigblandet eggoljetempera fra Ovolin kan bestilles i alle Norrgavel-butikker.

    “Temperaen er den mest naturlig rene malingen vi har kunnet finne. Den er vakker og veldig behagelig å leve med.”

    – En av de viktigste grunnene til at jeg startet Norrgavel var min lengsel tilbake til almuens materialitet og måte å forholde seg til tre og møbler på. Når alt kommer til alt handler det om hvordan man forholder seg til at saker og ting eldes. Jeg hadde ikke noe ord for det den gangen, men senere fant jeg begrepet wabi sabi som stemte overens med min egen lengsel. Eggoljetempera passer perfekt inn i den anskuelsen. Temperaen er den mest naturlig rene malingen vi har kunnet finne. Den er vakker og veldig behagelig å leve med, den legger seg som et tynt, matt slør over treflaten og bytter skikkelse når lyset forandrer seg – den aldres dessuten med verdighet, sier Nirvan.

    Og duften av Norrgavel kommer også i fortsettelsen til å preges av den lokalt produserte og kaldpressede linoljen som er en av grunningrediensen i Ovolins eggoljetempera. Denne naturlig vakre og velduftende tempera som sprer ren fargeglede ♥

    “Et rom som er malt med en maling som består av bindemiddel og pigment fra naturen oppleves annerledes enn et rom som er malt med plastbndemiddel og syntetiske fargeemner. De naturlige materialene gir en følelse av nærhet til livet og jorden.”

    Sitat fra boken Jordens färg av Milis Ivarsson og Frida Hafvenstein.



    FAKTA OM EGGOLJETEMPERA

    Tempera betyr blanding og eggoljetempera er både en blanding av ingredienser og av forskjellige egenskaper. Eggoljetempera er en emulsjon av linolje og vann ved hjelp av det emulgerende egget. Egget har en unik evne til å kobles både til vann og olje. Vannet fungerer som et løsningsmiddel som gjør at blandingen blir «malingsbar», mens egget og oljen er malingens bindemiddel. Det er først når det tilsettes pigment at det blir en ferdig maling.

    Når eggoljetemperaen tørker skjer det en oksidering av egget og oljen ved at egg- og oljemolekylene bindes sammen til et meget sterkt og seigt nettverk av lange molekylkjeder. Det som skjer er altså ikke bare en tørking gjennom avdunsting av vann, men også en molekylær forandring. Det er derfor at ikke egget råtner på veggen og lukten av linolje og ferske egg blir mindre og mindre fremtredende. Pigmentene påvirker også oksideringsprosessen, noen påskynder den og andre forsinker.

    Kilde: Jordens färg av Milis Ivarsson og Frida Hafvenstein.