• Sara Lindqvist – møbeltapetsermester hos Norrgavel

    En uvanlig hendig søster, oppmuntrende foreldre og et TV-program er noen av ledetrådene som førte frem til at Sara Lindquist på videregående valgte møbeltapetsererlinjen. Nærmere 30 år senere er Sara en fremstående yrkeskvinne innen sitt fag og har rukket å utdanne seg på Carl Malmstens verkstadskola, jobbe som møbeltapetserer i Frankrike, arbeide i møbeltapetserer Bernt Stenbergs atelier, undervise på Malmstens i mange år, drive eget foretak med en rekke prestisjefylte oppdrag på sin CV – og nå er hun en del av teamet hos Norrgavel.

    At Sara skulle takke ja til tilbudet om en ansettelse hos Norrgavel var ingen selvfølge. Med et blomstrende møbeltapetsererforetak og leilighet i Stockholm og to barn i skolealder var det å flytte til Malmø ingen lett beslutning. Men er man problemløser til fingerspissene så ordner det meste seg, så det ble flytting til Skåne. Siden høsten 2021 har Sara hatt ansvar for å kvalitetssikre og gjennomføre forbedringer i det eksisterende sortimentet hos Norrgavel, være delaktig i prosessen når nye møbler utvikles samt være en viktig forbindelse mellom utviklingsteam og produksjon. Saras fokus på det å arbeide med tradisjonelle naturmaterialer, kombinert med hennes gedigne kunnskaper og erfaringer innen møbeltapetsereryrket, gjorde henne til en drømmekandidat for Norrgavels del. Og iblant faller brikker bare på plass.

    – At tilbudet kom nettopp fra Norrgavel var avgjørende. Om noen annen hadde spurt hadde jeg nok takket nei, sier Sara.

    “Om noen annen hadde spurt hadde jeg nok takket nei.”

    I en gammel mursteinsbygning midt i Kockums tidligere industriområde i kvartalet Dockan har Sara sin arbeidsplass hos Norrgavel. Vegg i vegg med kontoret ligger møbelverkstedet der alle møbelprototyper skapes og finpusses før de får grønt lys og etter hvert lander i de syv Norrgavel-butikkene. I rommet står en Skalsoffa med åpne sitteputer oppstablet på trebukker. Diverse stoppingsmaterialer, møbeltapetsererverktøy, stoffer og symaskiner får også være med å dele på plassen. Til tross for alle tingene råder det en ordnet ro i rommet og Sara selv utstråler en imponerende ro midt i alt arbeidet som venter.

    Hennes eget foretak, Trådrakt AB med lokaler i Hägersten i Stockholm er fortsatt aktivt selv om Sara bare er på plass en uke hver måned nå for tiden. Takket være bedriftens to ansatte tøffer virksomheten videre. Der ligger fokuset på eldre møbler hvor bøyde metallstrenger og ikke mer moderne spiraler, gir stolsetet svikt, løst tagl og tradisjonell stopping – men også på lampeskjermer.

    – Jeg har spesialisert meg på 1900-tallsmøbler, frem til 50-60-tallet og da dreier det seg egentlig om naturmaterialer tvert igjennom, sier Sara.

    Sara åpner opp Norrgavelsoffans pute og presenterer det naturlige innholdet.

    Det er for det meste statlige institusjoner og bedriftskunder som henvender seg til Saras møbeltapetsererverksted for å få hjelp. Et uvanlig stort og prestisjefylt oppdrag som Sara sluttførte for noen år siden var de 25 benkene til Nationalmuseet i Stockholm. Museet valgt å satse på skikkelig kvalitet og benkene er oppbygd stort sett på samme måte som stoppede Norrgavel-møbler. Og som prikken over i’en fikk benkene et vakkert trekk av vegetabilsk garvet Tärnsjö-lær. Oppdraget ble utført sammen med designerduoen Folkform. At museet valgt å gå videre med et nydesignet møbel som utelukkende hadde naturmaterialer i stoppingen, var oppsiktsvekkende og veldig gledelig.

    Men tilbake til Norrgavel for å ta en nærmere titt på stoppmøblene som er Sara fokusområde.

    Hvordan er Norrgavels stoppmøbler bygget opp sammenliknet med en ”standardsofa” og hvordan påvirker forskjellen holdbarheten?
    – Det er både likt og veldig forskjellig. Ved første øyekast kan det kanskje være vanskelig å avgjøre hva forskjellen består i. Men det er når man åpner opp og ser innholdet at den blir slående. Norrgavels møbler er i hovedsak bygget opp av naturmaterialer mens de aller fleste standardsofaer har stopping av skumplast. Når det gjelder skumplast så finnes det et helt spekter av kvaliteter avhengig av hvilke egenskaper som etterspørres til et spesifikt møbel. Skumplast er et takknemlig materiale å arbeide med og som møbeltapetserer kan jeg forstå at det har fått en så enorm gjennomslagskraft. Men selve materialet har sin opprinnelse i et oljebasert produkt og det er naturligvis et problem selv om det er lettbearbeidet og iblant også forholdsvis billig. Dessuten kan det inneholde brannhemmende midler og andre tilsetninger.

    “Putene kan åpnes og er bygget opp etter lag-på-lag-prinsippet hvilket er unikt for Norrgavel.“

    Dersom man er vant med en vanlig sofa som er fylt med kaldskum, hva blir da annerledes når man skaffer seg et Norrgavel-møbel?
    – Først og fremst må naturmaterialer behandles annerledes for å komme til sin fulle rett. Puffe og lufte! Når alt kommer til alt, er det faktisk et spørsmål om innstilling. Siden jeg begynte å jobben her på Norrgavel har jeg oppdaget at Nirvan (som startet Norrgavel) har en annen, litt mykere innstilling til stoppede møbler enn meg. Når jeg ser en grop i et møbel så tenker jeg spontant at det er noe jeg må fikse. Nirvan derimot ser at ”her har noen sittet”. Han ser spor av liv, noe positivt…. Men man får naturligvis spørre seg hva som passer en selv – en perfekt pute som ikke trenger stell eller det mykt levende naturmaterialets luftighet. Mange av våre møbeltrekk er sydd i lin og lintrekk lever sitt eget liv. De vokser ved bruk og krymper i vask. Det er helt enkelt noe man får leve med.

    “Puffe og lufte! Når alt kommer til alt, er det faktisk et spørsmål om innstilling. “

    På hvilken måte er Norrgavels sofaer enkle å leve med i hverdagen?
    – For det første er jo Norrgavels sofaer høykvalitative møbler som er laget for å vare lenge. Man tilbringer mange timer i en sofa og da er det viktig at den virkelig er av høy kvalitet og god å sitte i. En del kunder lurer på om de skal vente med å kjøpe en Norrgavel-sofa til de ikke lenger har små barn. Men det er jo nettopp da at man skal være som mest oppmerksom på å velge giftfritt og å omgi seg med rene og sunde materialer. Stoppingen blir slett ikke ødelagt av barn som hopper i sofaen. Det dreier seg snarere om hvilket møbeltekstil man velger avhengig av hvilken fase i livet man befinner seg i. Har man små barn kan det være klokt å velge en farge der flekker ikke blir så tydelige. Men følger man bare rådene for vask og stell så kommer trekket til å holde seg utmerket også gjennom ulike faser i livet. Hele sofaen, fra ben og stamme til stopping, er så til de grader velgjort at det er verd å få stoppet om den dersom det skulle behøves en gang i fremtiden. Norrgavels sofaer kan leve veldig lenge og man kan lett bestille nye puter og trekk om den tiden skulle komme.

    “Norrgavels sofaer kan leve veldig lenge. “

    Men hvordan var det nå med de ledetrådene som ledet frem til Saras valg – hvordan har det seg at en 15-åring søker inn på møbeltapetsererlinjen på videregående skole?
    Saras fem år eldre søster Anna spilte en avgjørende rolle i valgte av yrkesbane. Hun som alltid hadde vært veldig håndverksinteressert, valgte å lese naturvitenskaplig studieretning, men syntes at det verken var morsomt eller ledet til noen jobb (hun ble til slutt skomaker i stedet). Da fødtes tanken om å velge en rendyrket utdanning som virkelig åpner dørene for en jobb, i henne. Skulle det bli feil kunne hun jo alltid lese videre senere. Samtidig hadde Sara full støtte hos foreldrene som alltid hadde oppmuntret hennes håndverksdrømmer. Mammaen ble som ung tvunget til å gå på husmorskole, men ville helst bli gartner og pappaen jobbet i fotobutikk. En stund funderte Sara faktisk på å bli kakkelovnsmaker, men så så hun det TV-programmet om møbeltapetsereryrket og dermed var saken klar. Hun søkte og kom inn på møbeltapetsererlinjen på S:t Görans gymnasium i Stockholm og etter avsluttet videregående fortsatte hun på en toårig utdanning ved Carl Malmstens verkstadsskola i Stockholm.

    En av lærerne på utdanningen var Bernt Stenberg, allerede da en legende innen møbeltapetsering i Sverige. I løpet av utdanningen begynte Sara å jobbe ekstra hos Bernt og leide seg inn i hans atelier på Lidingö etter avsluttet utdanning. Det ble en lærerik tid hos mannen som forfattet læreboken “Möbelstoppning som hantverk” 1988 – nesten for en bibel å regne ved møbeltapetsererutdanninger i Sverige enn i dag.

    – Boken hadde ikke kommet ut i nytt opplag siden 1988, men behovet for en heldekkende lærebok var stort og i 2019 kom endelig et nytt opplag ut. Siden jeg hadde jobbet som lærer ved Malmstens i mange år visste jeg hvilke deler av boken som behøvde forklares ytterligere eller gjøres tydeligere. I samarbeide med redaktøren fikk jeg i oppdrag å se over innholdet i det nye opplaget. Nå er boken også gitt ut på engelsk, sier Sara.

    Sara åpner opp Norrgavel-sofaens sitteputer på kontoret og viser hvordan de seneste justeringene gjør daglig stell enklere. Det hersker ingen tvil om at Sara er spesialist på å identifisere muligheter og personifiserer ordet problemløser. Hvilken lykke at Sara valgte nettopp møbeltapetsererlinjen i stedet for å bli kakkelovnsmaker.



    SARA LINDQVIST
    Møbeltapetserermester



    Gjør:
    Driver egen bedrift og er ansatt hos Norrgavel som produktutvikler.

    Alder:
    44 år

    Bor:
    I Stockholm & Limhamn.

    Instagram:
    @tapetseraresaralindqvist