• Historie

    Hvorfor navnet Norrgavel?

    Navnet Norrgavel kom til helt i begynnelsen av 1990-tallet. Familien Richter hadde flyttet inn i et "gatehus" i skånske Lund og startet en virksomhet som etter hvert skulle blir foretaket Norrgavel.

    Nirvan (tidl Erik) Richter funderte på hva foretaket skulle hete og fikk under en telefonsamtale tipset å velge et navn med tilknytning til stedet foretaket ligger. "Hva i all verden skal det være, svarte Erik. -Her finnes jo bare diger husgavl." Gavlen vendte mot nord, så dermed ble navnet Norrgavel.

    nirvan-lund

    VEIEN TIL NORRGAVEL

    Norrgavel ble grunnlagt i 1991 av Nirvan Richter, arkitekt fra KTH og utdannet snekker fra Carl Malmsten-skolen.

    Hans interesse for møbler og møbelprodusenter ble tidlig vekket, og som nyutdannet arkitekt på 1980-tallet innså han snart at han ville lære mer om møbler, snekring og kunsten å skape gode hjemmemiljøer. Han oppfattet datidens svenske arkitekturverden som sterkt preget av modernismen og så på interiørdesign som en slags frisone.

    Det var også som arkitekt for Carl Malmsten-utstillingen på Nordiska museet i Stockholm i 1988 at Nirvan Richter ble kjent i en bredere sammenheng. Her kom noen typisk Richterske trekk til syne: kunnskap om faget, respekt for solid håndverk, kreativitet og en lett opprørsk lekenhet. Ambisjonen var å løfte Malmsten ned fra pidestallen og blåse bort noe av støvet og pompøsiteten for bedre å vise hvor relevante mange av hans ideer fortsatt var.


    STERKE PERSONLIGHETER, STERKE BEVEGELSER

    Som møbeldesigner har Nirvan Richter blitt inspirert av en rekke sterke personligheter og bevegelser: Ellen Key ("for skjønnhetens verdi"), Carl Larsson ("for det hverdagslige"), Malmsten ("for håndverket"), den folkelige tradisjonen, det 20. århundrets klassisisme og den tidlige funksjonalismen med dens folkehjemstankegang. Dansk snekkerkunst var også av stor betydning for hans arbeid i Norrgavel, inkludert arkitekter og designere som Kaare Klint, Mogens Koch og Børge Mogensen. Hvis vi ser bort fra Skandinavia, påvirket også den forsiktige og nøysomme snekkertradisjonen til den amerikanske frireligiøse Shaker-bevegelsen fra 1800-tallet hans tilnærming til møbler og interiørdesign, i likhet med den japanske tilnærmingen til wabi-sabi med sin respekt for det asymmetriske, det ustrukturerte og det naturlige.

    Et annet viktig aspekt ved Nirvan Richters tenkning var hans kritikk av den sene funksjonalismens ensidighet og manglende forståelse for helheten. På 1960- og 1970-tallet, mens modernismen stormet frem som en strømlinjeformet dampveivals, ble det dannet alternative grasrotbevegelser som på ulike måter begynte å stille spørsmål ved massekonsumsamfunnet, fra flower power til miljøbevegelsen og new age. Disse bevegelsene bidro også til å påvirke hans verdier. Alt i alt skulle resultatet bli en helt unik tilnærming til møbelkunst, begynnelsen på en stille revolusjon i svensk interiørkultur.

    Den åndelige komponenten skulle også ha en dyp effekt på ham. Nirvan Richter ble født Erik Johansson i 1954, men sammen med søsknene sine tok han navnet Richter i en alder av 20 år etter sin danske bestemor. Etter å ha oppdaget meditasjonens kraft på midten av 90-tallet, ønsket han å manifestere sin nyvunne åndelighet på en måte som viste at han mente alvor. Så etter en brevveksling med et indisk meditasjonssenter i 1999 endret han navnet sitt fra Erik til Anand Nirvan ("frigjøring gjennom lykksalighet").

    Som et resultat av disse erfaringene begynte han også å vende blikket innover mot sine egne opplevelser og følelser for å finne inspirasjon til arbeidet sitt.

    Produktion-Lanstol_5-(2)

    NORRGAVELS FOUNDATION

    På slutten av 80-tallet og begynnelsen av 90-tallet vokste ønsket om å begynne å lage møbler sterkere og sterkere. Nirvan ville lage de møblene han selv savnet på markedet. Møbler laget av rene naturmaterialer og av så god kvalitet at de ville vare lenge og kunne repareres eller trekkes om ved behov og brukes i generasjoner. Møbler i et design som ville stå utenfor midlertidige trender, et langsiktig og håndverksorientert alternativ til rask omsetning og masseprodusert storskala produksjon.

    Funksjonell enkelhet ble derfor et viktig motto for Norrgavel. Ikke enkelhet som et resultat av behov og knapphet, og ikke en minimalistisk enkelhet - men en kunstløs og utsøkt enkelhet med funksjonelle og praktiske møbler. Designet var også basert på erfaringer og kunnskap som var tilgjengelig i form av for eksempel bovaneundersøkelser og funksjonsstudier.

    Det kunne dreie seg om ganske åpenbare ting som at de innvendige målene i en skrivebordsskuff virkelig var tilpasset A4-format. At plassen for oppbevaring av klær ble maksimert, for eksempel for sammenbrettede gensere. At det var plass til støvsugermunstykket under lave hyller. At de polstrede møblene virkelig kunne rengjøres i dybden. Høyden og vinkelen på stolene. Listen over forseelser i bransjen var etter Norrgavels mening for lang.

    Norrgavels møbler skulle ikke nødvendigvis tiltrekke seg oppmerksomhet med spektakulær design, men heller fungere som langvarige og trofaste tjenere. De foretrakk en diskret design som bare ble lagt merke til når møblene ble brukt, men da ble de desto mer lagt merke til. En stol som virkelig støttet kroppen, et håndtak hvis design hjalp fingrene og hånden til å trekke ut skuffen. Utgangspunktet for Norrgavels møbler var ikke å dominere omgivelsene, men å være en nyttig og funksjonell bakgrunn for dem.


    ØKOLOGISK TANKEGANG

    Et annet viktig aspekt ved Norrgavels' tilnærming var hensynet til miljøet. De bestemte seg tidlig for å arbeide utelukkende med naturlige materialer av to grunner.

    Den første var rent økologisk. Målet var at virksomheten skulle være en del av kretsløpet ved kun å bruke fornybare råvarer. Den andre handlet om erfaring og følelse. Eggoljetemperaen som forsterker det skiftende lyset og duften når du åpner et skap. Den rent fysiske følelsen av å stryke hånden over en såpet eikeskive eller kjenne på ulike kvaliteter av lin. For Norrgavel var naturmaterialer også et estetisk valg som stimulerer sansene, er vedlikeholdbare og vanligvis eldes vakkert.

    En annen hjørnestein i Norrgavels tenkning var en overordnet idé om sammenheng, det vil si at møblene kunne kombineres med hverandre. Lengden på bordene og bredden på spiralmadrassene skulle matche lengden på hyllene. Høyden på speilene og dybden på hyllene ville matche baderomsskapene. Sofaen ville gå under bordet. Speilrammene ville matche bordene. Og så videre. Alt måtte høre sammen.

    Men like viktig var ideen om det blandede inntrykket, det vil si å kunne blande forskjellige tresorter og overflater og nye møbler med brukte. Derfor skulle Norrgavels møbler finnes i så mange forskjellige utførelser at de alltid kunne passe sammen med eksisterende møbler i hjemmet.



    VIRKSOMHETEN ER FØDT

    Varemerket Norrgavel ble registrert i januar 1991. I tillegg til Nirvan hadde selskapet én ansatt, den dyktige møbelsnekkeren Maria Månsson, som skulle bli en avgjørende faktor for det unge selskapets vekst. Modellverkstedet lå i et gårdshus ved siden av familien Richters hjem i Lund. Det var her de første prototypene ble til, blant annet lenestolen som med sin høye ryggstøtte har blitt noe av et symbol for Norrgavel.

    Firmanavnet ble til nærmest ved en tilfeldighet på begynnelsen av 1990-tallet. Mens Nirvan funderte på hva han skulle kalle selskapet sitt, ble han i en telefonsamtale rådet til å velge et navn knyttet til stedet der selskapet holdt til. "Hva skulle det være, det er bare en høy nordvegg her!" utbrøt Nirvan og henviste til utsikten over naboeiendommen. Og slik ble det, navnet ble valgt.

    historia-forsta-lokalen-lund

    NORRGAVEL PRESENTERER SEG

    Norrgavels møbler ble vist for første gang på boligmessen Bo93 i Karlskrona. Nirvan Richter innredet en hel leilighet med prototypemøbler, og allerede der fantes mange av de møblene som i dag regnes som Norrgavels "klassikere"; lenestolen, tresofaen, salongbordet og det første skapet. Ti år senere skulle sistnevnte videreutvikles til Norrgavels oppbevaringsserie med skap, vitrineskap og garderobeskap.

    Leiligheten på Bo93 fikk stor oppmerksomhet fra både publikum og media. Innredningen ble ansett for å utstråle både livlighet og en følelse av hjemlighet, vennlighet og omsorg. Den overveldende positive responsen ga mot til å gå videre og begynne å investere for alvor.


    VIRKSOMHETEN VOKSER

    Etter messen startet virksomheten for alvor. Siden tre skulle være hovedmaterialet i Norrgavels møbler, henvendte Nirvan og Maria seg til en rekke snekkere i Småland som kunne bidra til å realisere bedriftens ambisjoner. Helt fra starten gjennomsyret den økologiske tanken bedriften, og det ble lagt vekt på at produksjonen skulle være økologisk korrekt i alle diskusjoner med leverandørene.

    Ikke alle kunne eller ville leve opp til disse kravene, og Maria Månsson, som i 1993-1994 brukte mye tid på å bygge opp et nettverk av leverandører, ble av og til møtt med litt overbærende kommentarer om at Norrgavel tenkte på en måte som andre sluttet med på 1950-tallet. De burde innordne seg og forenkle produksjonen for å få ned prisen.

    Men det nye selskapet var ikke interessert i kortsiktige forenklinger og kvalitetsforringelse, men hevdet i stedet at Norrgavels møbler var rimeligere enn lavprisselskapenes - når det gjaldt levetid. Dette var en holdning som ville lønne seg i det lange løp.

    Utfordringen var også å finne leverandører som kunne akseptere visse gamle teknikker med manuelle elementer i en i stor grad maskinbasert produksjon. Prisen var også en faktor i valget av teknikker og leverandører: en lav pris ville aldri være mulig med de ambisjonene som fantes, men kostnadene måtte være rimelige for å gjøre møblene tilgjengelige for et bredere publikum.


    FØRST TIL Å BLI SVANEMERKET

    Norrgavel har flere bevis på at økologisk tenkning ikke bare er en kosmetisk del av virksomheten. Norrgavel var også den første til å få Svanemerket for hjemmemøbler i 1998. Året etter ble selskapet tildelt møbelbransjens miljøpris, en pris som deles ut i samarbeid med Verdens naturfond (WWF). Flere av møblene har også blitt tildelt prisen Excellent Swedish Design, der miljøaspektet ble nevnt i juryens begrunnelse.


    BUTIKKENE SPRER SEG

    Til å begynne med ble møblene solgt via postordre, men høsten 1994 åpnet Norrgavel sin første butikk på Kungsgatan i Stockholm. Dermed kom de i kontakt med en større kundegruppe, og sortimentet ble utvidet med BAS-møblene Chair og Table.

    Da butikken i Stockholm var på plass, etablerte Norrgavel et eget produksjonsanlegg for overflatebehandling og montering i Lammhult.

    I løpet av de neste årene økte antallet butikker. I 1995 ble det også åpnet en butikk i Lammhult. I 1997 ble Norrgavels første franchisebutikk åpnet i Göteborg, året etter i Malmö, og i dag er butikkene i Lammhult og Stockholm også franchisebutikker. Västerås åpnet i februar 2008, Oslo i november 2009 og Uppsala i oktober 2010.


    Norrgavel går vidare

    I 2010 og 2011 begynte arbeidet med å utvide Norrgavels uttrykk ved å omfavne de positive sidene ved modernismen. Hos Norrgavel har det alltid vært en beundring for noen av modernismens idealer: evnen til å skape lys og luft, den analytiske klarheten og grafiske strengheten med sin kontrollerte presisjon, sansen for kontraster og lek med farger.

    Utviklingen går altså mot en modernisme som ifølge Norrgavel er frigjort fra den lineære tenkningen som gjorde den klassiske modernismen så enøyd. I stedet utvikler Norrgavel en oppdatert form for modernisme som tar hensyn til syklusens naturlov om at alt som starter på et punkt, må vende tilbake til det samme punktet.