Bedriften og varemerket Norrgavel ble registrert i 1991 av Nirvan Richter, arkitekt fra KTH og utdannet møbelsnekker fra Carl Malmsten-skolen. Hans interesse for møbler og møbelprodusenter ble tidlig vekket, og som nyutdannet arkitekt på 1980-tallet innså han snart at han ville lære mer om møbler, snekring og kunsten å skape gode hjemmemiljøer. Nirvan oppfattet datidens svenske arkitekturverden som sterkt preget av modernismen og opplevde interiørdesign som en slags frisone. Lysten til å starte møbelproduksjon vokste seg sterkere og sterkere mot slutten av 80-tallet og begynnelsen av 90-tallet. En sterk drivkraft som fikk næring av lengselen etter å lage møbler som han selv savnet på markedet.
Historie
VEIEN TIL NORRGAVEL
Carl Malmstenutstillingen
Det var også som arkitekt for Carl Malmsten-utstillingen på Nordiska museet i Stockholm i 1988 at Nirvan Richter ble kjent i en bredere sammenheng. Her kom noen typisk Richterske trekk til syne: kunnskap om faget, respekt for solid håndverk, kreativitet og en lett opprørsk lekenhet. Ambisjonen var å løfte Malmsten ned fra pidestallen og blåse bort noe av støvet og pompøsiteten for bedre å vise hvor relevante mange av hans ideer fortsatt var.
Startskuddet – Bo93 i Karlskrona
Norrgavels møbler ble første gangen vist på boligmessen Bo93 i Karlskrona. Til messen innredet Nirvan Richter en hel leilighet med prototypemøbler. Allerede der kunne man se flere av de møblene som i dag regnes blant Norrgavels «klassikere» – Lenestol, Tresofa, salongbordet og det første skapet. Sistnevnte skulle ti år senere videreutvikles til å bli Norrgavels oppbevaringsserie Massiv med skap, vitrineskap og garderobeskap.
Leiligheten på Bo93 fikk stor oppmerksomhet både hos publikum og hos media. Innredning ble ansett å ånde både livlighet og hjemmefølelse, vennlighet og omsorg.
Leiligheten på Bo93 fikk stor oppmerksomhet både hos publikum og hos media. Innredning ble ansett å ånde både livlighet og hjemmefølelse, vennlighet og omsorg. Den overveldende positive responsen ga mot til å gå videre og å satse for alvor. Derfor regnes 1993 som Norrgavels offisielle fødselsår.
VIRKSOMHETEN VOKSER
Etter Bo93-messen startet virksomheten for alvor. Foruten Nirvan hadde bedriften i begynnelsen bare én ansatt, den dyktige møbelsnekkeren Maria Månsson, som skulle bli en avgjørende faktor for den unge bedriftens fremvekst. Modellverkstedet lå i et lite hus i bakgården til familien Richters bolig i Lund. Der vokste de første prototypene frem, blant annet Lenestol som med sin høye spilerygg har blitt noe av et symbol for Norrgavel.
Siden tre skulle være hovedmaterialet i Norrgavels møbler, valgte man innledningsvis å henvende seg til en rekke snekkere i Småland som kunne bidra til å realisere bedriftens ambisjoner. Helt fra start gjennomsyret den økologiske tanken bedriften, og det ble lagt vekt på at produksjonen skulle være utformet i samklang med det naturlige kretsløpet i alle diskusjoner med leverandørene.
Den økologiske tanken gjennomsyret bedriften helt fra starten av.
Ikke alle leverandører kunne eller ville leve opp til disse kravene og man ble stadig oftere møtt med litt overbærende kommentarer om at Norrgavel tenkte på en måte som andre sluttet med på 1950-tallet. Mange mente at Norrgavel burde innordne seg og forenkle produksjonen for å få ned prisen.
Men det nye selskapet var ikke interessert i kortsiktige forenklinger og kvalitetsforringelse, men hevdet i stedet at Norrgavels møbler var rimeligere enn lavprisselskapenes – når det gjaldt levetid. Dette var en holdning som ville lønne seg i det lange løp.
Utfordringen var også å finne leverandører som kunne akseptere visse gamle teknikker med manuelle elementer i en i stor grad maskinbasert produksjon. Prisen var også en faktor i valget av teknikker og leverandører: en lav pris ville aldri være mulig med de ambisjonene som fantes, men kostnadene måtte være rimelige for å gjøre møblene tilgjengelige for et bredere kundekrets.
HVORFOR NAVNET NORRGAVEL?
Navnet Norrgavel kom til ved en tilfeldighet i begynnelsen av 1990-tallet. Familien Richter hadde flyttet inn i et hus i sentrale skånske Lund og startet den virksomhet som etter hvert skulle blir foretaket Norrgavel.
Nirvan (tidl Erik) Richter funderte på hva foretaket skulle hete og fikk under en telefonsamtale rådet å velge et navn med tilknytning til stedet foretaket ligger. "Hva i all verden skal det være, svarte Erik. – Her finnes jo bare diger husgavl." Gavlen vendte mot nord, så dermed ble navnet Norrgavel.
INSPIRASJONSKILDER & DRIVKREFTER
Som møbeldesigner har Nirvan Richter blitt inspirert av en rekke sterke personligheter og bevegelser: Ellen Key ("for skjønnhetens verdi"), Carl Larsson ("for det hverdagslige"), Malmsten ("for håndverket"), den folkelige tradisjonen, det 20. århundrets klassisisme og den tidlige funksjonalismen med dens folkehjemstankegang. Dansk snekkerkunst var også av stor betydning for hans arbeid hos Norrgavel, inkludert arkitekter og designere som Kaare Klint, Mogens Koch og Børge Mogensen. Hvis vi ser bort fra Skandinavia, påvirket også den forsiktige og nøysomme snekkertradisjonen til den amerikanske frireligiøse Shaker-bevegelsen fra 1800-tallet hans tilnærming til møbler og interiørdesign, i likhet med den japanske tilnærmingen til wabi-sabi med sin respekt for det asymmetriske, det ustrukturerte og det naturlige.
Et annet viktig aspekt ved Nirvan Richters drivkraft var hans kritikk av den sene funksjonalismens ensidighet og manglende forståelse for helheten. På 1960- og 1970-tallet, mens modernismen stormet frem som en strømlinjeformet dampveivals, ble det dannet alternative grasrotbevegelser som på ulike måter begynte å stille spørsmål ved massekonsumsamfunnet, fra flower power til miljøbevegelsen og new age. Disse bevegelsene bidro også til å påvirke hans verdier. Alt i alt skulle resultatet bli en helt unik tilnærming til møbelkunst, begynnelsen på en stille revolusjon i svensk interiørkultur.
Alt i alt skulle resultatet bli et helt eget syn på møbelkunsten, innledningen på en stille revolusjon innen svensk innredningskultur.
Den åndelige komponenten skulle også ha en dyp effekt på ham. Nirvan Richter ble født Erik Johansson i 1954, men sammen med søsknene sine tok han navnet Richter i en alder av 20 år etter sin danske bestemor. Etter å ha oppdaget meditasjonens kraft på midten av 90-tallet, ønsket han å manifestere sin nyvunne åndelighet på en måte som viste at han mente alvor. Så etter en brevveksling med et indisk meditasjonssenter i 1999 endret han navnet sitt fra Erik til Anand Nirvan ("frigjøring gjennom lykksalighet").
Som et resultat av disse erfaringene begynte han også å vende blikket innover mot sine egne opplevelser og følelser for å finne inspirasjon til arbeidet sitt.
NORRGAVELS FOUNDATION
Helt fra begynnelsen av har selv grunntanken og forretningsideen vært møbler laget av rene naturmaterialer og av så god kvalitet at de ville vare lenge og kan repareres eller trekkes om ved behov og brukes i generasjoner. Møbler i et design som ville stå utenfor midlertidige trender, et langsiktig og håndverksorientert alternativ til rask omsetning og masseprodusert storskala produksjon..
Norrgavels møbler beskrives best med ord som enkelhet, følelse og nærvær, men også ærlighet og langsiktighet. Dette helhetssyn på innredning ble i oppstartsfasen sammenfattet i et tredelt verdigrunnlag– humanistisk, økologisk og eksistensiell. Verdigrunnlag som er minst like aktuelle den dag i dag.
Norrgavels møbler beskrives best med ord som enkelhet, følelse og nærvær, men også ærlighet og langsiktighet.
NØKTERN ENKELHET
Funksjonell enkelhet er derfor et viktig motto for Norrgavel. Ikke enkelhet som et resultat av behov og knapphet, og ikke en minimalistisk enkelhet - men en kunstløs og utsøkt enkelhet med funksjonelle og praktiske møbler. Designet var også basert på erfaringer og kunnskap som var tilgjengelig i form av for eksempel bovaneundersøkelser og funksjonsstudier.
Det kunne dreie seg om ganske åpenbare ting som at de innvendige målene i en skrivebordsskuff virkelig var tilpasset A4-format. At plassen for oppbevaring av klær ble maksimert, eksempelvis sammenbrettede gensere og at. Det var plass til støvsugermunnstykket under lave hyller. At de polstrede møblene virkelig kunne rengjøres i dybden. Høyden og vinkelen på stolene. Listen over forseelser i bransjen var etter Norrgavels mening for lang.
Norrgavels møbler skulle ikke nødvendigvis tiltrekke seg oppmerksomhet med spektakulær design, men heller fungere som langvarige og trofaste tjenere. De foretrakk en diskret design som bare ble lagt merke til når møblene ble brukt, men da ble de desto mer lagt merke til. En stol som virkelig støttet kroppen, et håndtak hvis design hjalp fingrene og hånden til å trekke ut skuffen. Utgangspunktet for Norrgavels møbler var ikke å dominere omgivelsene, men å være en nyttig og funksjonell bakgrunn for dem.
KRETSLØP & OPPLEVELSE
Et annet viktig aspekt ved Norrgavels' tilnærming var hensynet til miljøet. De bestemte seg tidlig for å arbeide utelukkende med naturlige materialer av to grunner.
Den første var rent økologisk. Målet var at virksomheten skulle være en del av kretsløpet ved kun å bruke fornybare råvarer. Den andre handlet om erfaring og følelse. Eggoljetemperaen som forsterker det skiftende lyset og duften når du åpner et skap. Den rent fysiske følelsen av å stryke hånden over en såpet eikeskive eller kjenne på ulike kvaliteter av lin. For Norrgavel var naturmaterialer også et estetisk valg som stimulerer sansene, er vedlikeholdbare og vanligvis eldes vakkert.
En annen hjørnestein i Norrgavels tenkning var en overordnet idé om sammenheng, det vil si at møblene kunne kombineres med hverandre. Lengden på bordene og bredden på spiralmadrassene skulle matche lengden på hyllene. Høyden på speilene og dybden på hyllene ville matche baderomsskapene. Speilrammene ville matche bordene. Og så videre. Alt måtte høre sammen.
Men like viktig var ideen om det blandede inntrykket, det vil si å kunne blande forskjellige tresorter og overflater og nye møbler med brukte. Derfor skulle Norrgavels møbler finnes i så mange forskjellige utførelser at de alltid kunne passe sammen med eksisterende møbler i hjemmet.
NÆRVÆR & KVALITET
Et annet viktig aspekt har vært de eksistensielle spørsmålene, som spilte en helt avgjørende rolle for etableringen av Norrgavel. Siden starten har mottoet vært å bare gjøre det som føles fullendt; rett og slett veldig bra. Dette mottoet fungerer som en lysende ledestjerne i formgivning og produksjon av alle møbler. Tanken er at kvalitet er det samme som nærvær – og at nærvær er det samme som kvalitet.
Hos Norrgavel er det stort fokus på å skape langsiktige relasjoner til kundene. Man ønsker å oppmuntre og gjøre det enklere for kunden å være fullt ut til stede i kjøpssituasjonen. Rett og slett for å konsumere mindre, men av høyere kvalitet. En tilnærming som ofte slår an hos kunden, hvor opplevelsen av skjønnhet kan fungere som en slags portal til erkjennelsen av hva som virkelig er viktig i deres eget liv.
FRA POSTORDRE TIL FLERE BUTIKER
Til å begynne med ble møblene solgt via postordre, men høsten 1994 åpnet Norrgavel sin første butikk på Kungsgatan i Stockholm. Dermed kom de i kontakt med en større kundegruppe, og sortimentet ble utvidet med blant annet BAS-møblene Chair og Table. Da butikken i Stockholm var på plass, etablerte Norrgavel et eget produksjonsanlegg for overflatebehandling og montering i Lammhult.
I løpet av de neste årene økte antallet butikker. I 1995 ble det også åpnet en butikk i Lammhult, vegg i vegg med produksjonsanlegget. To år senere, 1997, ble Norrgavels første franchisebutikk åpnet i Göteborg, og året etter i Malmö. I november 2009 åpnet en ny butikk i Oslo og i oktober 2010 i Uppsala. I dag finnes det Norrgavelbutikker i Stockholm, Nacka, Uppsala, Göteborg, Lammhult och Malmö.
I april 2018 åpnet Norrgavel sin e-handel som et supplement til de fysiske butikkene. I løpet av 2023 har et stort fokus ligget på å utvide og optimalisere tilgjengeligheten i hele det nordiske markedet med e-handel som også når kunder utenfor Sverige – i første omgang i Norge, Danmark og Finland.
NYE ADRESSER & OMBYGGINGER
I august 2022 flyttet Norrgavels hovedkvarter til grundig renoverte og ombygde lokaler i Elbegatan i Malmö. Kort tid deretter, i september 2022, flyttet Malmö-butikken til en ny adresse midt på Södergatan. En livlig gågate midt i sentrum, med flere av de store butikkjedene som nærmeste naboer. Et uventet adressevalg, mener noen. Men adressevalget var velbegrunnet og begrunnelsen var; for å kunne gå mot strømmen, må man være i strømmen. Tanken er at kundene som trår inn i butikken umiddelbart skal få svar på spørsmålet; hvordan kan man drive butikk og samtidig gå inn for redusert forbruk? I de varsomt renoverte og ombygde butikklokalene, fordelt på to etasjer, ønsker Norrgavel å fremheve gleden ved å ta gjennomtenkte valg og deretter ta vare på møblene gjennom hele livet. Visjonen er også at bedriftens tredelte verdigrunnlag skal kommuniseres tydelig i butikken.
Hvordan kan man drive butikk og samtidig gå inn for redusert forbruk?
I butikklokalene på Birger Jarlsgatan 27 i Stockholm har selskapets flaggskipsbutikk holdt til siden 1999. Men de siste årene har man stått overfor et valg hvor det enten var behov for et helt nytt lokale eller en omfattende ombygging av hele hjørnelokalet i to etasjer. Huset, som er tegnet av arkitekten Carl Bergsten, har et tungt nasjonalromantisk uttrykk. Som referanse tegnet samme arkitekt Liljevalchs kunstgalleri noen år senere. Da Norrgavel først flyttet inn i lokalene, ble det foretatt en enkel tilpasning for så å suksessivt gjennomføre mindre endringer.
Omtrent en måned før Malmö-butikken åpnet dørene på den nye adressen, flyttet Stockholm-butikken til midlertidige butikklokaler på andre siden av Birger Jarlsgatan og det omfattende ombyggingsarbeidet kunne starte. Ombyggingsarbeidet handlet i stor grad om å synliggjøre lokalenes iboende potensial. Dels ved å gå tilbake til opprinnelsen, undersøke hva som var originalt og så gå tilbake til Carl Bergstens intensjoner da huset ble tegnet på begynnelsen av 1900-tallet. Og samtidig tilpasse lokalene til virksomheten. Inspirasjonskilder var alt fra Lunds domkirke til enklere gotlandske hus. Nettopp fordi den slags vakre rom ikke trenger så mye mer. 23. august 2023 var lokalene på Birger Jarlsgatan 27 endelig klare for gjenåpning.
NY GENERASJON & DELT DAGLIG LEDELSE
Helene, David og Sofie Richter var 1, 8 og 10 år da faren deres, Nirvan Richter, grunnla Norrgavel. De har vært med på hele reisen, som startet med en lengsel etter å produsere tidløst utformede møbler i rene naturmaterialer og av så god kvalitet at de kunne brukes i generasjoner. Et håndverksmessig, kretsløptilpasset og langsiktig alternativ til masseproduserte storskalaprodukter.
Tre tiår senere er selskapets tredelte verdigrunnlag det samme – med de humanistiske, økologiske og eksistensielle elementene som gjennomsyrer hele virksomheten. Banebrytende grunnprinsipper som søsknene Richter har med seg i sin tankeverden siden barndommen. Etter flere års arbeid i ulike stillinger innen familiebedriften, tok Sofie og David Richter i 2021 sammen over den daglige ledelsen av bedriften. En oppdeling som muliggjør bedre balanse mellom arbeid og fritid, da begge har små barn og Norrgavel har blitt en stor bedrift med nærmere 100 ansatte. Nirvan Richter er fortsatt enedesigner av alle møblene som inngår i Norrgavels sortiment, mens yngstedatteren Helene jobber i markedsavdelingen og har også ansvar for utformingen av miljøene ute i alle butikker.
NORRGAVEL NÅ & FREMOVER
Norrgavel arbeider etter en overgripende visjon der bedriften streber etter en tilværelse i balanse – fra individnivå og videre til å omfatte hele var planet.
Mennesket i balanse, naturen i balanse, en planet i balanse.
I tråd med selskapets visjon ønsker man også å utfordre folk til å oppdage en ny tilnærming til innredning og livet generelt.
Norrgavel skaper enkle, bærekraftige møbler og utfordrer folk til å oppdage en ny tilnærming til innredning og livet generelt.