- Hjem
- Informasjon
- Kundeservice
- Kjøps- & leveringbetingelser
Kjøps- & leveringbetingelser
Geografisk begrensning
Norrgavels e-handel omfatter i dag bare leveringsadresser i Norge, Sverige (norrgavel.se), Danmark (norrgavel.dk) og Finland (norrgavel.fi). Avtaler inngått på norsk side inngås på norsk. For levering til øvrige verden ta kontakt med vår kundeservice kundeservice@norrgavel.no.
Integritetspolicy
Information
I denne integritetspolicy beskriver vi hvilke opplysninger vi samler inn, hvorfor og for hvilke formål de samles inn, hvordan du kan ha kontroll over de opplysningene som gjelder deg samt hvordan du kan kontakte oss. Denne policy gjelder når du bruker vårt nettsted som administreres av Norrgavel AB.
All behandling av personopplysninger innen Norrgavel skjer i overensstemmelse med relevant gjeldende personvernlovgivning. Innen EU/EØS gjelder f.o.m. 25. mai 2018 (i Norge f.o.m. 20. juli 2018) den såkalte personvernforordningen (GDPR).
Denne integritetspolicy gjelder umiddelbart for nye Norrgavelvenner/kunder og f.o.m. 20. juli 2018 for eksisterende Norrgavelvenner/kunder.
Ved å akseptere denne integritetspolicy samtykker du til at vi får samle inn, bruke og spare dine personopplysninger på den måten som her beskriver.
1. Personopplysningsansvarlig
Norrgavel AB, Lovartsgatan 10, 211 74 Malmö, Sverige (nedenfor kalt vi/Norrgavel) er personopplysningsansvarlig. Norrgavel er ansvarlig for behandlingen av dine personopplysninger i overenstemmelse med og innenfor rammen av de prinsipper som fremgår av denne integritetspolicy.
2. Innsamling av personopplysninger
Dersom du registrerer deg som Norrgavelvenn hos oss eller oppgir personopplysninger i forbindelse med kjøp så aksepterer du å dele dine personopplysninger med oss og samtykker samtidig i at informasjonen lagres på våre servere. Vi trenger dine personopplysninger for å kunne yte deg god service for eksempel hva gjelder markedsføring, oppfølgning og informasjon. Vi kan også behøve dine personopplysninger for å oppfylle lovgivning samt utføre kunde- og markedsanalyser.
Vi samler inn og sparer slik informasjon som du oppgir på Norrgavels nettsted eller som du gir oss i våre fysiske butikker. Dette omfatter:
- Informasjon du oppgir ved registrering som "Norrgavelvenn" eller som kunde i fysisk butikk alternativt e-handelsplattform. Informasjonen inkluderer e-postadresse, telefonnummer, mobiltelefonnummer, personnummer og kontaktinformasjon.
- Opplysninger om levering, fakturering, betaling og annet du oppgir i forbindelse med kjøp eller levering av et produkt.
- Informasjon du gir oss via sosiale medier samt informasjon som oppgis i samband med korrespondanse via sosiale medier samt informasjon som oppgis i samband med korrespondanse via våre nettsteder eller som sendes oss.
- Opplysninger vi mottar i forbindelse med at du har svart på enketer eller undersøkelser.
- Informasjon vi mottar når du kontakter oss, søker ansettelse hos oss, besøker oss eller på annen måte tar kontakt med oss.
3. Informasjon fra andre kilder
Vi kan komme til å motta eller samle inn kompletterende informasjon om deg fra tredjeparter som for eksempel salgsforetak og dataleverandører og legge den til den informasjon vi allerede har om deg. Dette kan omfatte demografisk informasjon, kredittopplysningsinformasjon og annen informasjon fra kredittopplysningsforetak i den utstrekning loven tillater.
4. Bruk av personopplysninger for markedsføring
Med ditt samtykke som innhentes i overenstemmelse med relevante regler og denne integritetspolicy kan vi bruke dine personopplysninger for å:
- Informere deg om våre produkter og tjenester samt vår hjemmeside.
- Sende rettet markedsføring og reklametilbud basert på dine preferanser.
- Individuelt tilpasse vår service og måle og forbedre våre annonser basert på dine personlige preferanser.
Vi selger ikke og gir ikke ut dine personopplysninger til tredjepart for markedsføringsformål uten ditt uttrykkelige samtykke.
5. Avslutte bruk av personopplysninger for markedsføringsformål
Om du ikke ønsker å motta markedsføring i form av nyheter, informasjon og tilbud fra oss (via e-post) så kan du klikke på «Avslutte abonnement» lengst nede på våre nyhetsbrev/vennemail. Alternativt kontakte vår webmaster og be denne fjerne deg fra adresselistene.
Du er velkommen til å kontakte Norrgavels webmaster på webmaster@norrgavel.se
6. Deling av personopplysninger
Vi kan i følgende tilfeller komme til å dele dine personopplysninger med:
- Underleverandører som hjelper oss med å drive virksomheten (f.eks. ved inndrivning av betaling for kjøpte varer eller drift av nettsteder).
- Tilsynsmyndighet, politimyndighet, eller annen kompetent tredjepart for å kunne besvare spørsmål i forbindelse med etterforskning. I slike tilfeller kommer vi i den utstrekning relevant lovgivning tillater det, til å gi ut slik informasjon som er relevant og nødvendig for utredningen, herunder navn, personnummer, by, stat, postadresse, telefonnummer og e-postadresse.
7. Beskyttelse og sikkerhetstiltak vedrørende personopplysninger
Våre sikkerhetssystemer er utviklet med din integritet i fokus og beskytter i meget høy grad mot innbrudd, spredning eller andre forandringer som kan innebære en risiko for din integritet.
Vi sparer og behandler dine personopplysninger på våre og våre IT-leverandørers servere og påtar oss å yte passende beskyttelse av dine personopplysninger.
Norrgavel benytter fysiske, tekniske og organisatoriske sikkerhetstiltak for å forhindre uvedkommendes behandling av eller tilgang til våre kunders personopplysninger. Blant de sikkerhetstiltak vi benytter oss av er brannvegger, kryptering av data og tilgangskontroller.
Dine kortopplysninger sendes direkte og kryptert til vår betalingsleverandør og spares ikke i Norrgavels systemer.
8. Dine rettigheter
Med de begrensinger som følger av personvernlovgivning i EØS har du rettigheter knyttet til bruk av dine personopplysninger. Du har rett til tilgang, rettelse, begrensning, innvending, fjerning og dataportabilitet. Vær vennlig å kontakte oss dersom du vil påberope deg noen av disse rettighetene. Dersom du vil kreve tilgang til alle personopplysninger vi har om deg så vær oppmerksom på at vi krever fotolegitimasjon som beviser din identitet.
9. Kontaktopplysninger
Du er velkommen til når som helst å kontakte oss på webmaster@norrgavel.se. Du kan naturligvis også skrive til oss: Norrgavel AB, Lovartsgatan 10, 211 74 Malmö, Sverige.
[Denne policy gjelder f.o.m. 25. mai 2018 og inntil videre ]
Leveringstider
Lagervarer
Innredningsdetaljer som finnes ferdige på lager har normalt en leveringstid på 3-5 dager. Skulle en slik vare midlertidig ikke finnes på lager kan leveringstiden bli lenger.
Bestillingsvarer
Vi vil at våre kunder skal kunne sette sitt personlige preg på Norrgavels møbler. De finnes derfor i mange ulike varianter. For å gjøre dette mulig er våre møbler bestillingsvarer; vi har ingen ferdige møbler som hyllevarer, men ferdigstillelsen starter først når vi har fått kundens ordre. At våre kunder kan gjøre sine egne valg medfører at leveringstidene variere og kan bli opptil 8-12 uker avhengig av møbel og foretatte valg. For hvert produkt angis en antatt leveringstid.
Våre møbler er laget av naturmaterialer. Tre er et levende materiale som påvirkes blant annet av luftfuktigheten i omgivelsene. Det gjør at defekter kan oppstå sent i prosessen og dermed forlenge leveringstiden.
Frakt og levering i Norge
Pakke til hentested
Mindre forsendelser sendes til ditt nærmeste Posten utleveringssted eller pakkeboks. I forbindelse med leveringen vil du, når pakken har ankommet utleveringsstedet, få melding i form av en sms til det mobiltelefonnummer du har oppgitt, alternativt som e-post til din e-postadresse eller i appen. Ved uthenting må du vise gyldig legitimasjon. Dersom du ikke henter pakken returneres den etter 7 dager.
Mål og vekt pr pakke
Maks. mål: Lengde 1,5 m / Lenge + omkrets = 3 m
Maks. vekt: 35 kg
Pakke levert hjem
Du kan også velge hjemmelevering. Da sendes pakken med Posten og leveres på døren. Når pakken din er på vei, vil du motta en SMS eller e-post med forventet leveringsdato og sporingslenke. Via sporingslenken kan du endre leveringsdagen eller be om at pakken settes igjen dersom du ikke er hjemme.
Pakken leveres ut mot kvittering. Dersom du ikke er hjemme når pakken leveres vil du få melding om hvordan pakken kan hentes/leveres. Dersom du etter mottatt melding ikke bestiller/avtaler levering returneres pakken etter 7 dager.
Mål og vekt pr pakke
Maks. mål: Lengde 2 m / Lenge + omkrets = 3 m
Min. mål: Lengde 230 mm, Bredde 130 mm, Høyde 10 mm
Maksimalvekt: 35 kg
Levering hjem
Når din ordre er ferdig for levering blir du varslet av Bring via SMS, e-post eller i appen for å bestille leveringsdag og tidspunkt. Via sporingslenken kan du følge leveringen din i sanntid på leveringsdagen.
Leveranse skjer på avtalt hverdag og til fortauskant, tomtegrense eller ytterdør. Pakken leveres ut mot kvittering. Du er selv ansvarlig for innbæring og eventuell montering. Eventuelle tillegg herunder ferge- eller bompengeavgift mm tilkommer.
Anbefales ikke for større møbler som garderober og sofaer.
Levering hjem med innbæring
Forsendelsen leveres hjem til deg av Bring og bæres inn av to personer til anvist plass i hjemmet. Montering ikke inkludert.
Når bestillingen er på vei vil du bli varslet for å bestille leveringsdag og tidspunkt. Via sporingslenken kan du følge leveringen din i sanntid på leveringsdagen. Det er alltid kundens ansvar å sørge for at den kjøpte varen kan mottas/brukes med hensyn til konstruksjon og plass. Kostnader som påløper i forbindelse med levering hvor det er uanmeldte hindringer belastes kunden.
Eventuelle tillegg herunder ferge- eller bompengeavgift mm tilkommer.
Øvrig angående levering
Ikke avhentede/ikke leverte varer
Norrgavel tar ikke ansvar for varer som ikke er hentet som avtalt. Varer som returneres til oss fraktes på kundens risiko og vi tar heller ikke ansvar for varen etter at den har kommet tilbake til oss. Det er derfor viktig at du henter eller tar imot bestilte varer. Dersom du angrer kjøpet gjelder vanlige regler om angrefrist og de vilkår som angis vedørende retur. Dette gjelder kun lagervarer.
For ikke avhentede/ikke leverte varer hos ombud belaster vi en avgift på NOK 350 som tilsvarer våre kostnader for frakt, returfrakt og håndtering.
Å huske på ved mottak av møbler (gjelder Hjemmelevering med innbæring)
Veien frem til dit møbelet skal plasseres må være ryddet slik at vi ikke risikerer å rive ned lamper eller gjøre annen skade. Vi tar ikke ansvar for eventuelle skader på gjenstander som står i veien. Stedet der møbelet skal plasseres skal være klargjort slik at smidig utplassering kan skje.
Husk at arbeidsmiljøbestemmelser kan innebære at sjåføren ikke alltid får ta av seg skoene ved tunge løft. Dekk derfor gjerne til ømfintlig gulv/underlag.
Kontroller at heiser, korridorer eller dører ikke er til hinder for å få plassert varen der den skal.
Veien frem til leveringsadressen skal være farbar og fremkommelig. Vinterstid er det viktig at vei/gang inn til huset er fremkommelig og isfri.
Forsinkelser
Dersom det oppstår forsinkelser eller avvik i levering i forhold til den preliminært avtalte leveringsuken vil vi meddele det via e-post eller telefon. Vi forbeholder oss retten til å avvise alle erstatningskrav som gjelder leveringsforsinkelser.
Har du spørsmål om leveringen?
Kontakt oss kundeservice@norrgavel.no.
Betaling & sikkerhet
Faktura
Gjennom vårt samarbeid med Resurs Bank kan vi tilby våre kunder utsatt betaling ved at alle kjøp som er gjort i én måned først faktureres to måneder senere (gjelder handler foretatt både i fysisk butikk og i nettbutikk). Det innebærer at du ikke betaler noe forskuddsvis, men i de aller fleste tilfeller først etter at levering har funnet sted. Gjelder også bestillingsvarer med lengre leveringstid.
Eksempel: De varene du kjøper i januar faktureres samlet i mars. Når du mottar fakturaen kan du velge mellom disse betalingsalternativene; a.) Enten betale hele beløpet uten ekstra kostnad. Det innebærer en kredittid uten ekstra kostnad på maksimalt 90 dager for handler gjort første dag i måneden og minst 60 dager for handler gjort siste dag i måned. b.) Eller så velger du å dele opp betalingen rentefritt opptil 24 måneder.
Helbetaling eller første delbetaling forfaller siste dag i betalingsmåneden, dvs i mars i eksempelet ovenfor. Ved for sen eller uteblitt betaling påløper en påminnelsesavgift for tiden på NOK 60 samt forsinkelsesrente med 24% pa.
I kassen velger du betalingsalternativet «Resurs Bank Faktura-avi». Når du angir ditt personnummer må du med Mobilt BankID bekrefte at en kredittprøving gjennomføres og at kredittopplysninger kan innhentes. Du vil få beskjed umiddelbart om søknaden er godkjent.
Har du noen ytterligere spørsmål eller henvendelser er du velkommen til å ringe Resurs Bank på 22 56 37 33. Du kan sende e-post til kundetjeneste@resursbank.no
Resurs Bank AB (publ), organisasjonsnummer 516401-0208
På tidspunkt av kjøp, blir det foretatt en kredittsjekk som i noen tilfeller betyr en at en kredittrapport er tatt. Du vil da mota en kopi av kredittrapporten per post.
Kortbetaling
Vi samarbeider med Nets/Netaxept(PSP) og BABS/Swedbank som kortinnløser for å håndtere betalingstransaksjoner på høyeste sikkerhetsnivå. All kommunikasjon mellom butikken og din bank tas hånd om av Nets og krypteres via SSL (Secure Sockets Layer). Norrgavel eller Ressurs Bank har dermed aldri tilgang til dine kortopplysninger og kan dermed heller ikke registrere eller lagre slike. Ved betaling med kort fyller du inn ditt kontonummer, kortets gyldighetstid og CVC/CVV-kode. Vi aksepterer betaling med Visa og Mastercard.
Direktebetaling i din bank
Denne betalingsmåten er for tiden ikke tilgjengelig.
Foretakskunder
De person- og kontaktopplysninger du oppgir til oss i forbindelse med kjøp eller annen kontakt behandles med den største respekt og i overensstemmelse med personopplysningsloven. Når du foretar en bestilling hos oss godkjenner du samtidig at vi bruker og lagrer dine opplysninger i vårt datasystem for å kunne fullføre våre forpliktelser overfor deg. Det dreier seg f.eks. om å kunne levere bestilte varer, fakturering mm, men også om å informere deg om nyheter og tilbud. Les mer i vår Integritetspolicy
Cookies
En cookie er en liten tekstfil som lagres på din datamaskin eller mobile enhet. Cookien i seg selv inneholder ikke personlige opplysninger som navn eller e-postadresse, men benyttes utelukkende for å gjøre det enklere for deg å bruke nettstedet vårt. Den påvirker heller ikke enheten din på noen måte.
Bruk av cookies gjør at vi kan få frem troverdig statistikk over besøksflyten som igjen kan hjelpe oss til ikke bare å opprettholde, men også forbedre den service vi yter deg som besøker. Vi kommer ikke til å benytte cookies til noen andre kommersielle formål. Vi bruker dessuten cookies for rettet relevant markedsføring. Norrgavel benytter Google Analytics fra Google - en tjeneste som også benytter seg av cookies.
Våre cookies gjør det enklere både for deg og oss idet de normalt forbedrer de tjenester vi tilbyr. Noen av tjenestene våre behøver cookies for å kunne fungere korrekt, andre forbedrer tjenestene.
Om du fortsetter å bruke vårt nettsted uten å endre dine innstillinger går vi ut fra at du ikke har innvendinger mot våre cookies.
Du kan enkelt slette cookies fra dine enheter via nettleseren. Informasjon om hvordan du behandler eller sletter cookies finner du på alternativet «Hjelp» i nettleseren din. Vær oppmerksom på at dersom du velger å avaktivere cookies, vil du ikke kunne utnytte alle funksjoner på nettstedet vårt.
Reklamasjon & angrerett
Reklamasjon
Ved transportskader, se under overskriften Transportskader.
Du har alltid 3 års reklamasjonsrett ved produktfeil. Det forutsettes at reklamasjon skjer så snart feilen kunne oppdages. Retten til å reklamere gjelder ikke feil som har oppstått som følge av mangelfullt vedlikehold, feilaktig bruk eller normal slitasje.
Vi arbeider kontinuerlig med å sikre att våre produkter holder høyeste kvalitet før vi sender de fra oss. Skulle du mot formodning likevel oppdage en feil så vær vennlig å underrette oss omgående via e-post til reklamation@norrgavel.se. Underbygg gjerne reklamasjonen ved å dokumentere synlige skader / forandringer med bilder. Kvittering skal kunne vises ved eventuell reklamasjon.
Etter mottatt reklamasjon kontakter vi deg for å avhjelpe feilen enten ved at varen byttes, justeres på stedet eller repareres om feil kan konstateres. Ved godkjent reklamasjon rettes feilen enten ved en av våre butikkers hjelp, ombud eller ved at du returnerer varen. Da vil Norrgavel bekoste returen. Vi oversender eventuelle returkoder/fraktseddel.
I de tilfeller reklamasjonen ikke godkjennes faktureres fraktkostnaden deg.
Varens beskaffenhet
Norrgavels produkter lages av naturmaterialer som tre, stein, ull og lin. Naturmaterialer er levende. Derfor kan avvik forekomme når det gjelder farge, form og overflate (f.eks. årringer kvist mm). Produkter som er overflatebehandlet med eggoljetempera (bestående av egg, linolje, vann og pigment) får en vakker og levende overflate som ofte har nyanseforskjeller. Avvik mellom produkter som følge av ovenstående er tilsiktede og medfører ikke at varen er feilaktig eller mangelfull.
Angrerett – handel utenfor fast utsalgssted
Ved kjøp i vår nettbutikk eller via telefon gjelder angrerettloven. Det innebærer at du som kunde har rett til å angre på kjøp av lagervarer (dvs. varer med leveringstid på 3-5 dager) innen 30 dager etter at du har mottatt varen.
Varen skal da være i like god skikk som da du mottok den, dvs. umontert, ubrukt og uskadd. Originalemballasjen må spares og følge varen.
Når du utnytter angreretten er det du som kunde som står for returfrakten.
Bestillingsvarer – ingen angrerett
Møbler eller andre varer med angitt leveringstid utover 5 dager er spesiallagede eller har på annen måte fått ditt personlige preg. Ved kjøp av slike varer gjelder ikke angrerettlovens bestemmelser.
Avbestilling av ordre
Avbestilling kan skje mot en kostnad tilsvarende 10–100% av ordrebeløpet avhengig av vare og tidspunkt. Kontakt oss kundeservice@norrgavel.no.
Transportskader
Ved levering skal varen alltid kontrolleres. Avvik (skader på vare eller emballasje, samt manglende kolli) skal noteres på fraktdokument /håndscanner og signeres av sjåfør og mottaker. Det samme gjelder ved henting hos fraktombud eller godsterminal. Melding skal omgående sendes vår reklamasjonsavdeling via e-post til reklamation@norrgavel.se.
Dersom skaden oppdages ved oppakking skal den meldes snarest og senest 4 dager etter mottak. For effektiv og rask håndtering av reklamasjonen bør digitale bilder av emballasje og den skadede varen vedlegges og sendes til reklamation@norrgavel.se.
Vær oppmerksom på at varen ikke må flyttes eller tas i bruk før reklamasjonen er ferdigbehandlet samt at emballasjen spares for eventuell besiktelse.
Øvrig
Fakta- og prisopplysninger som kommer frem på Norrgavels nettsted publiseres med forbehold for feilskrivinger, leverandører prisøkning samt for at vare kan være utsolgt.
Fotografier som publiseres av Norrgavel har forskjellige rettighetshavere. Dersom fotografier ønskes benyttet i andre sammenhenger kreves forutgående kontakt med oss.
Husk at bilder ikke alltid gjengir produktets virkelige utseende helt eksakt. Skjerminnstillinger og fargegjengivelse påvirker dette.