Kjøps- & leveringbetingelser


Geografisk begrensning

Norrgavels e-handel omfatter i dag bare leveringsadresser i Norge og Sverige (norrgavel.se). For levering til øvrige verden ta kontakt med vår kundeservice på tlf +46 472-26 99 77 eller via kundtjanst@norrgavel.se.


Leveringstider

Lagervarer

Innredningsdetaljer som finnes ferdige på lager har normalt en leveringstid på 3-5 dager. Skulle en slik vare midlertidig ikke finnes på lager kan leveringstiden bli lenger.

Bestillingsvarer

Vi vil at våre kunder skal kunne sette sitt personlige preg på Norrgavels møbler. De finnes derfor i mange ulike varianter. For å gjøre dette mulig er våre møbler bestillingsvarer; vi har ingen ferdige møbler som hyllevarer, men ferdigstillelsen starter først når vi har fått kundens ordre. At våre kunder kan gjøre sine egne valg medfører at leveringstidene variere og kan bli opptil 8-12 uker avhengig av møbel og foretatte valg. For hvert produkt angis en antatt leveringstid.

Våre møbler er laget av naturmaterialer. Tre er et levende materiale som påvirkes blant annet av luftfuktigheten i omgivelsene. Det gjør at defekter kan oppstå sent i prosessen og dermed forlenge leveringstiden.


Frakt og levering i Norge

Pakke til ombud

Mindre forsendelser sendes til ditt nærmeste PostNord-ombud. I forbindelse med leveringen vil du, når pakken har ankommet utleveringsstedet, få melding i form av en sms til det mobiltelefonnummer du har oppgitt, alternativt som e-post til din e-postadresse eller postanvisning til hjemmeadressen din. Ved uthenting må du vise gyldig legitimasjon. Dersom du ikke henter pakken returneres den etter 14 dager.

Mål og vekt pr pakke

Maks. mål: Lengde 1,5 m / Lenge + omkrets = 3 m
Maks. vekt: 20 kg

Pakke hjemmelevering

Du kan også velge hjemmelevering. Da sendes pakken med PostNord og leveres på døren. Melding skjer via SMS eller e-post hvorpå leveringsdag og tidsintervall bestilles/avtales. Pakken leveres ut mot kvittering. Dersom du ikke er hjemme når pakken leveres vil du få melding om hvordan pakken kan hentes/leveres. Dersom du etter mottatt melding ikke bestiller/avtaler levering returneres pakken etter 14 dager.

Mål og vekt pr pakke

Maks. mål: Lengde 1,75 m / Lenge + omkrets = 3 m
Min. mål: Lengde 140 mm, Bredde 90 mm, Høyde 15 mm / Lenge + omkrets = 3 m
Maksimalvekt: 35 kg

Hjemmelevering Enkel Sone 1

Anbefales ikke for større møbler som kledskap og sofaer. 1-manns levering der du selv må være behjelpelig med å bære mm. Montering inngår ikke.
Begrenset til følgende postnummer: 0000-1399

Når din ordre er ferdig for levering blir du kontaktet av våre lokale samarbeidspartnere for overenskomst om leveringsdag og tidsintervall.
Det er alltid kundens ansvar å se til at kjøpt vares konstruksjon eller omfang ikke er til hinder for at den faktisk kan overleveres. Kostnader som måtte oppstå i forbindelse med hindre som det ikke er opplyst om på forhånd vil bli belastet kunden.

Hjemmelevering Enkel Sone 2

Anbefales ikke for større møbler som kledskap og sofaer. 1-manns levering der du selv må være behjelpelig med å bære mm. Montering inngår ikke.
Begrenset til følgende postnummer: 1400-1499, 1900-2099

Når din ordre er ferdig for levering blir du kontaktet av våre lokale samarbeidspartnere for overenskomst om leveringsdag og tidsintervall.
Det er alltid kundens ansvar å se til at kjøpt vares konstruksjon eller omfang ikke er til hinder for at den faktisk kan overleveres. Kostnader som måtte oppstå i forbindelse med hindre som det ikke er opplyst om på forhånd vil bli belastet kunden.

Hjemmelevering med innbæring Sone 1

2-manns levering med innbæring, montering og gjenvinning av emballasje.
Begrenset til følgende postnummer: 0000-1399

Når din ordre er ferdig for levering blir du kontaktet av våre lokale samarbeidspartnere for overenskomst om leveringsdag og tidsintervall.
Det er alltid kundens ansvar å se til at kjøpt vares konstruksjon eller omfang ikke er til hinder for at den faktisk kan overleveres. Kostnader som måtte oppstå i forbindelse med hindre som det ikke er opplyst om på forhånd vil bli belastet kunden.
Montering gjelder alle møbler som ikke skal tak- eller veggmonteres.

Hjemmelevering med innbæring Sone 2

2-manns levering med innbæring, montering og gjenvinning av emballasje.
Begrenset til følgende postnummer: 1400-1499, 1900-2099

Når din ordre er ferdig for levering blir du kontaktet av våre lokale samarbeidspartnere for overenskomst om leveringsdag og tidsintervall.
Det er alltid kundens ansvar å se til at kjøpt vares konstruksjon eller omfang ikke er til hinder for at den faktisk kan overleveres. Kostnader som måtte oppstå i forbindelse med hindre som det ikke er opplyst om på forhånd vil bli belastet kunden.
Montering gjelder alle møbler som ikke skal tak- eller veggmonteres.

Levering ved tomtegrensen

Når din ordre er ferdig for levering blir du kontaktet av PostNord via SMS for overenskomst om leveringsdag og tidsintervall. Leveranse skjer på avtalt hverdag og til tomtegrense / gatenivå. Pakken leveres ut mot kvittering. Du er selv ansvarlig for innbæring og eventuell montering.
Eventuelle tillegg herunder ferge- eller bompengeavgift mm tilkommer.

Du kan tilbys å selv få hente forsendelsen på terminalen tidligere enn avtalt tidspunkt for utkjøring. Dersom dette er avtalt og varen likevel ikke hentes innen 5 arbeidsdager belastes du lagerleie med NOK 295 pr påbegynt dag.


Øvrig angående levering

Ikke avhentede/ikke leverte varer

Norrgavel tar ikke ansvar for varer som ikke er hentet som avtalt. Varer som returneres til oss fraktes på kundens risiko og vi tar heller ikke ansvar for varen etter at den har kommet tilbake til oss. Det er derfor viktig at du henter eller tar imot bestilte varer. Dersom du angrer kjøpet gjelder vanlige regler om angrefrist og de vilkår som angis vedørende retur. Dette gjelder kun lagervarer.
For ikke avhentede/ikke leverte varer hos ombud belaster vi en avgift på NOK 350 som tilsvarer våre kostnader for frakt, returfrakt og håndtering.

Å huske på ved mottak av møbler (gjelder Hjemmelevering med innbæring)

Veien frem til dit møbelet skal plasseres må være ryddet slik at vi ikke risikerer å rive ned lamper eller gjøre annen skade. Vi tar ikke ansvar for eventuelle skader på gjenstander som står i veien. Stedet der møbelet skal plasseres skal være klargjort slik at smidig utplassering kan skje.
Husk at arbeidsmiljøbestemmelser kan innebære at sjåføren ikke alltid får ta av seg skoene ved tunge løft. Dekk derfor gjerne til ømfintlig gulv/underlag.
Kontroller at heiser, korridorer eller dører ikke er til hinder for å få plassert varen der den skal.
Veien frem til leveringsadressen skal være farbar og fremkommelig. Vinterstid er det viktig at vei/gang inn til huset er fremkommelig og isfri.

Forsinkelser

Dersom det oppstår forsinkelser eller avvik i levering i forhold til den preliminært avtalte leveringsuken vil vi meddele det via e-post eller telefon. Vi forbeholder oss retten til å avvise alle erstatningskrav som gjelder leveringsforsinkelser.

Har du spørsmål om leveringen?

Kontakt oss på tlf +46 472-26 99 77 eller via e-post til kundtjanst@norrgavel.se.


Betaling & sikkerhet

Faktura

Gjennom vårt samarbeid med Resurs Bank kan vi tilby våre kunder utsatt betaling ved at alle kjøp som er gjort i én måned først faktureres to måneder senere (gjelder handler foretatt både i fysisk butikk og i nettbutikk). Det innebærer at du ikke betaler noe forskuddsvis, men i de aller fleste tilfeller først etter at levering har funnet sted. Gjelder også bestillingsvarer med lengre leveringstid.

Eksempel: De varene du kjøper i januar faktureres samlet i mars. Når du mottar fakturaen kan du velge mellom disse betalingsalternativene;
a.) Enten betale hele beløpet uten ekstra kostnad. Det innebærer en kredittid uten ekstra kostnad på maksimalt 90 dager for handler gjort første dag i måneden og minst 60 dager for handler gjort siste dag i måned.
b.) Eller så velger du å dele opp betalingen rentefritt opptil 24 måneder.

Helbetaling eller første delbetaling forfaller siste dag i betalingsmåneden, dvs i mars i eksempelet ovenfor. Ved for sen eller uteblitt betaling påløper en påminnelsesavgift for tiden på NOK 60 samt forsinkelsesrente med 24% pa.

I kassen velger du betalingsalternativet «Resurs Bank Faktura-avi». Når du angir ditt personnummer må du med Mobilt BankID bekrefte at en kredittprøving gjennomføres og at kredittopplysninger kan innhentes. Du vil få beskjed umiddelbart om søknaden er godkjent.

Har du noen ytterligere spørsmål eller henvendelser er du velkommen til å ringe Resurs Bank på 22 56 37 33. Du kan sende e-post til kundetjeneste@resursbank.no

Resurs Bank AB (publ), organisasjonsnummer 516401-0208

På tidspunkt av kjøp, blir det foretatt en kredittsjekk som i noen tilfeller betyr en at en kredittrapport er tatt. Du vil da mota en kopi av kredittrapporten per post.

Kortbetaling

Vi samarbeider med Nets/Netaxept(PSP) og BABS/Swedbank som kortinnløser for å håndtere betalingstransaksjoner på høyeste sikkerhetsnivå. All kommunikasjon mellom butikken og din bank tas hånd om av Nets og krypteres via SSL (Secure Sockets Layer). Norrgavel eller Ressurs Bank har dermed aldri tilgang til dine kortopplysninger og kan dermed heller ikke registrere eller lagre slike. Ved betaling med kort fyller du inn ditt kontonummer, kortets gyldighetstid og CVC/CVV-kode. Vi aksepterer betaling med Visa og Mastercard. Du kan også betale med kort dersom du handler via telefon hos oss.

Ved kortbetaling reserveres beløpet på kortet ditt når du gjennomfører kjøpet. Belastning skjer først når varene sendes fra oss. Vær oppmerksom på at det ikke er mulig å gjøre eventuelle endringer i en ordre dersom man har valgt Kortbetaling som betalingsmåte.

Direktebetaling i din bank

Denne betalingsmåten er for tiden ikke tilgjengelig.

Foretakskunder

Vi forbeholder oss retten til å kreve full forskuddsbetaling av foretakskunder. Nye foretakskunder erlegger alltid full forskuddsbetaling. Betalingsbetingelser 10 dager.

Personopplysninger og -policy

De person- og kontaktopplysninger du oppgir til oss i forbindelse med kjøp eller annen kontakt behandles med den største respekt og i overensstemmelse med personopplysningsloven. Når du foretar en bestilling hos oss godkjenner du samtidig at vi bruker og lagrer dine opplysninger i vårt datasystem for å kunne fullføre våre forpliktelser overfor deg. Det dreier seg f.eks. om å kunne levere bestilte varer, fakturering mm, men også om å informere deg om nyheter og tilbud. Les mer i vår Integritetspolicy

Cookies

En cookie er en liten tekstfil som lagres på din datamaskin eller mobile enhet. Cookien i seg selv inneholder ikke personlige opplysninger som navn eller e-postadresse, men benyttes utelukkende for å gjøre det enklere for deg å bruke nettstedet vårt. Den påvirker heller ikke enheten din på noen måte.

Bruk av cookies gjør at vi kan få frem troverdig statistikk over besøksflyten som igjen kan hjelpe oss til ikke bare å opprettholde, men også forbedre den service vi yter deg som besøker. Vi kommer ikke til å benytte cookies til noen andre kommersielle formål. Vi bruker dessuten cookies for rettet relevant markedsføring. Norrgavel benytter Google Analytics fra Google - en tjeneste som også benytter seg av cookies.

Våre cookies gjør det enklere både for deg og oss idet de normalt forbedrer de tjenester vi tilbyr. Noen av tjenestene våre behøver cookies for å kunne fungere korrekt, andre forbedrer tjenestene.

Om du fortsetter å bruke vårt nettsted uten å endre dine innstillinger går vi ut fra at du ikke har innvendinger mot våre cookies.

Du kan enkelt slette cookies fra dine enheter via nettleseren. Informasjon om hvordan du behandler eller sletter cookies finner du på alternativet «Hjelp» i nettleseren din. Vær oppmerksom på at dersom du velger å avaktivere cookies, vil du ikke kunne utnytte alle funksjoner på nettstedet vårt.


Reklamasjon & angrerett

Reklamasjon

Ved transportskader, se under overskriften Transportskader.

Du har alltid 5 års reklamasjonsrett ved produktfeil. Det forutsettes at reklamasjon skjer så snart feilen kunne oppdages. Retten til å reklamere gjelder ikke feil som har oppstått som følge av mangelfullt vedlikehold, feilaktig bruk eller normal slitasje.

Vi arbeider kontinuerlig med å sikre att våre produkter holder høyeste kvalitet før vi sender de fra oss. Skulle du mot formodning likevel oppdage en feil så vær vennlig å underrette oss omgående via e-post til reklamation@norrgavel.se. Underbygg gjerne reklamasjonen ved å dokumentere synlige skader / forandringer med bilder. Kvittering skal kunne vises ved eventuell reklamasjon.

Etter mottatt reklamasjon kontakter vi deg for å avhjelpe feilen enten ved at varen byttes, justeres på stedet eller repareres om feil kan konstateres. Ved godkjent reklamasjon rettes feilen enten ved en av våre butikkers hjelp, ombud eller ved at du returnerer varen. Da vil Norrgavel bekoste returen. Vi oversender eventuelle returkoder/fraktseddel.

I de tilfeller reklamasjonen ikke godkjennes faktureres fraktkostnaden deg.

Varens beskaffenhet

Norrgavels produkter lages av naturmaterialer som tre, stein, ull og lin. Naturmaterialer er levende. Derfor kan avvik forekomme når det gjelder farge, form og overflate (f.eks. årringer kvist mm). Produkter som er overflatebehandlet med eggoljetempera (bestående av egg, linolje, vann og pigment) får en vakker og levende overflate som ofte har nyanseforskjeller. Avvik mellom produkter som følge av ovenstående er tilsiktede og medfører ikke at varen er feilaktig eller mangelfull.

Angrerett – handel utenfor fast utsalgssted

Ved kjøp i vår nettbutikk eller via telefon gjelder angrerettloven. Det innebærer at du som kunde har rett til å angre på kjøp av lagervarer (dvs. varer med leveringstid på 3-5 dager) innen 14 dager etter at du har mottatt varen.
Varen skal da være i like god skikk som da du mottok den, dvs. umontert, ubrukt og uskadd. Originalemballasjen må spares og følge varen.

Når du utnytter angreretten er det du som kunde som står for returfrakten.

Retur av vare

Ved retur står du som kjøper selv for returfrakten; et beløp tilsvarende den frakt som opprinnelig ble betalt.

Bestillingsvarer – ingen angrerett

Møbler eller andre varer med angitt leveringstid utover 5 dager er spesiallagede eller har på annen måte fått ditt personlige preg. Ved kjøp av slike varer gjelder ikke angrerettlovens bestemmelser.

Avbestilling av ordre

Avbestilling kan skje mot en kostnad tilsvarende 10–100% av ordrebeløpet avhengig av vare og tidspunkt. Kontakt oss på tlf +46 472-26 99 77 eller via e-post til kundtjanst@norrgavel.se.

Transportskader

Ved levering skal varen alltid kontrolleres. Avvik (skader på vare eller emballasje, samt manglende kolli) skal noteres på fraktdokument /håndscanner og signeres av sjåfør og mottaker. Det samme gjelder ved henting hos fraktombud eller godsterminal. Melding skal omgående sendes vår reklamasjonsavdeling via e-post til reklamation@norrgavel.se.

Dersom skaden oppdages ved oppakking skal den meldes snarest og senest 4 dager etter mottak. For effektiv og rask håndtering av reklamasjonen bør digitale bilder av emballasje og den skadede varen vedlegges og sendes til reklamation@norrgavel.se.

Vær oppmerksom på at varen ikke må flyttes eller tas i bruk før reklamasjonen er ferdigbehandlet samt at emballasjen spares for eventuell besiktelse.


Øvrig

Fakta- og prisopplysninger som kommer frem på Norrgavels nettsted publiseres med forbehold for feilskrivinger, leverandører prisøkning samt for at vare kan være utsolgt.

Fotografier som publiseres av Norrgavel har forskjellige rettighetshavere. Dersom fotografier ønskes benyttet i andre sammenhenger kreves forutgående kontakt med oss.

Husk at bilder ikke alltid gjengir produktets virkelige utseende helt eksakt. Skjerminnstillinger og fargegjengivelse påvirker dette.