• Februari, 2022

    Karmstol China-Windsor - en lengsel og fornemmelse får form





    Norrgavels møbler er laget for å holde over tid. Det betyr også at selve designprosessen får ta tid. Og iblant kan det faktisk ta 14 år fra idé til ferdig møbel. Frøet til Karmstol China-Windsor dukket opp i formgiveren Nirvan Richters skissebøker allerede i 2008. Men utfordringen lå i å forvandle en lengsel og en fysisk fornemmelse til et ferdig møbel. Hvordan gjør man det egentlig? Det kortfattede svaret lyder: utallige skisser, prototyper, omstarter, tid til ettertanke og en rekke utfordringer der det mesterlige virkelig ble satt på prøve.


    Navnet Karmstol China-Windsor ånder av påvirkning fra fjerne himmelstrøk, men rommer samtidig et nøkternt skandinavisk formspråk og gedigen materialforståelse. En stol med smekker silhuett og kinesisk s-bøyde bakben som gir karakter. Den høye komforten har først og fremst sin forklaring i den vel avveide sittevinkelen, et anatomisk skålet sete og en rygg av Windsor-typen.

    Karmstol China-Windsor er en stol som er like vakker å se på, som den er god å sitte i. Stolen tilvirkes av massiv eik som behandles med hvitolje.


    En livsdröm

    Med Karmstol China-Windsor ble en av de drømmene som gjorde at Nirvan Richter startet Norrgavel for snart 30 år siden til virkelighet. I «Tanken bakom» beskriver Norrgavels grunnlegger og formgiver, Nirvan Richter, hvordan designprosessen for Karmstol China-Windsor har sett ut.

    I designprosessen var arbeidsnavnet ”natur-luft-stol" – nå står Karmstol China-Windsor klar etter alle års arbeid. Formgiveren Nirvan Richter har funnet lengselens og fornemmelsens form og hans drøm har blitt virkelighet.

    Tanken bakom

    "Med Karmstol China-Windsor virkeliggjøres en av de drømmene som gjorde at jeg startet Norrgavel i sin tid; ”Jeg lengter etter en avrundet stol med samme material og letthet som i danske stoler fra den gang jeg var liten, bare enda skjønnere – sand, sol, lys, myk hud, skjell..» Jeg elsker når visjoner finnes i kroppen før de tar fysisk form; opplevelsen i sete, mot låret, korsryggen, ryggen, underarmen, hvordan det kjennes å reise seg, løfte. Arbeidsnavnet var natur-luft-stol og utfordringen – den var å finne formen som passet visjonen.

    Skissebøkene mine har siden 2008 og fremover vist forsøk i forskjellige retninger. Parallelt har vi gjort fullskalaforsøk i prototypsnekkerverkstedet, men uten at vi fikk det riktig til. Etter nyttår 2010 så jeg filmatiseringen av Jane Austins «Fornuft og følelser» der spesielt én sekvens etset seg fast; Windsorstoler med bow-back-rygger som et organisk grenverk rundt et bord.  Året derpå gjenoppsto bildet i form av en ferdig skisse, en natur-luft-stol med kinesisk s-bøyde bakben, med flettet sete og rygg av Windsor-typen. Men selv om vi var tilfredse med selve formen så er prosessen frem til ferdig produkt lang og den krever totalt fokus. Først mot slutten av 2017 kunne vi gå inn i prosessen for fullt. Da tok vi metodisk for oss den lange rekken av utfordringer – en fase der mesterskapet virkelig settes på prøve:

    · Sittevinkelen prøvdes frem og bakbena fikk sin vinkel og kinesiske kurvatur.

    · Inspirasjon til stolryggen ble hentet fra Windsor-stol av New York-typen. Overliggeren fikk sin helning, fasing og sin skarpe bøy med en oppdatert avslutning lik den som finnes på frambena – man finner lignende overliggere på gamle kinesiske stoler.

    · Pinnene i ryggen fikk sin dreiing som støtte for korsryggen.

    · For å oppnå en høyere komfort på setet enn det man får ved en vanlig konvoluttfletting jobbet vi, sammen med en kurvmaker, frem en anatomisk skålform

    · Stolens smekre silhuett er viktig så for å klare holdfastheten ble sidesargene gjort tykkere inne i flettingen slik at det ikke syns.

    · Baksargene fikk sin harmoniske balanse takket være en sliss for flettingen foran ryggpinnene og en utfresing i bakkant mellom dem.

    · Til slutt ble benstagene plassert diskret, men for best mulig stabilitet.

    Karmstol China-Windsor har fått sitt navn etter inspirasjonskildene. De kinesisk s-formede bakbena gir karakter, men den deilige komforten skyldes i første rekke sittevinkelen, det anatomisk skålte setet og ryggen av typen Windsor."

    Nirvan Richter
    Formgivare & grundare av Norrgavel

    Skisser over tid

    Norrgavels møbelskisser utføres fremdeles for hånd. Hvert eneste trinn, utfordring og omstart finnes bevart i formgiver Nirvan Richters utallige skisser og notater. Den lange designprosessen bak Karmstol China-Windsor illustreres i alle disse bildene og tekstene – fra idéstadiet for 14 år siden og frem til ferdig stol i dag.

    I formgiver Nirvan Richters skissebøker kan man følge hele reisen fra første idéskisse til ferdig Karmstol China-Windsor.

    Verd å vite!
    Samtlige notatbøker oppbevares som en verdifull skatt i en safe hos Norrgavel.



    Tidkrevende håndverk

    I designprosessen lot vi en kurvmaker utforme et flettet sete i en anatomisk skålet form for best mulig sittekomfort.
    Å flette stolseter er en gammel kunst. Før i tiden brukte man som regel halm, hickoryflis, sivaks eller bast av alm. Man brukte helt enkelt det materialet som fantes tilgjengelig i nærmiljøet.

    Nå for tiden brukes vanligvis et spesielt papirgarn som er produsert i Danmark av FSC - sertifisert treråvare. Garnet er dessuten vokset for å beskytte mot flekker.

    Verd å vite!
    Selve flettingen av setet på Karmstol China-Windsor tar minst 2 timer.

    Ta en nærmere titt på detaljene – de runde ryggpinnene hvis dreining støtter korsryggen, overliggerens fasing og kurvmesterens tålmodige arbeid med stolsetet som det tar minst to timer å flette.



    En tidløs ro

    Karmstol China-Windsor inntar sin plass i rommet på et selvfølgelig vis – uansett om man velger å ha flere rundt et spisebord eller som solitær skrivebordstol i arbeidshjørnet. Et ekte håndverk som utstråler ro, tidløshet og en livsdrøm i oppfyllelse.

    Karmstol China-Windsor sammen med Skrivbord Fint i kanten. Et tidløst vakkert og bekvemt arbeidshjørne.

    Karmstol China-Windsor rundt Bord med utdrag i hvitoljet eik. En matplass som utstråler tidløs harmoni.



    Nullserie i ask

    I forbindelse med lanseringen av Karmstol China-Windsor kan vi nå tilby noen eksemplarer fra nullserien – i treslaget ask.

    Hva er en nullserie?
    Nullserie er fagterminologi for et steg i produksjonsprosessen når det gjelder nye møbler. Når produktutviklingen er ferdig og designet spikret er neste steg å sette møbelet i produksjon. Så snart  vi har funnet rett produsent, bestilles en produktprøve. Og når den er på plass er neste steg å serieprodusere møblet i det vi kaller en nullserie. Det gjør man for å forsikre seg om en jevn kvalitet i alt fra valg av virke til finishen på møbelet. Når nullserien er gransket og godkjent er produksjonen klar for lansering.

    Nullserien for Karmstol China-Windsor ble produsert i ask, et takknemlig treslag som er lett å forme/bøye ved hjelp av basing. Parallelt testet vi produksjon av stolen i eik og resultatet ble så bra at vi besluttet å lansere Karmstol China-Windsor i eik.



    Nullserien for Karmstol China-Windsor ble produsert i ask, et takknemlig treslag som er lett å forme/bøye ved hjelp av basing.


    Visste du at:

    » Norrgavels grunnlegger Nirvan Richter ble født som Erik Johansson i 1954, men at han sammen med sine to søsken som 20-åring tok etternavnet Richter etter sin danske mormor.

    » Nirvan er oppvokst i villaforstaden Örby utenfor Stockholm. Han gikk på Adolf Fredriks musikklasser og gikk ut gymnaset, naturvitenskaplig linje, men 4,7 som sluttkarakter. Han hadde nest best karakter i klassen. Av hans 16 klassekamerater ble 11 leger.

    » Etter avsluttede arkitektstudier, på KTH i Stockholm, valgte Nirvan å fordype sine kunnskaper innen møbelsnekkerfaget og studerte på den velrenommerte Carl Malmstenskolan.

    » Navnet Norrgavel kom til helt i begynnelsen av 1990-tallet. Familien Richter hadde flyttet inn i et gatehus i den skånske byen Lund og startet en virksomhet som etter hvert skulle blir foretaket Norrgavel. Nirvan Richter funderte på hva foretaket skulle hete og fikk under en telefonsamtale tipset å velge et navn med tilknytning til stedet foretaket ligger. Hva i all verden skal det være, svarte Nirvan og kikket ut av vinduet. -Her finnes jo bare diger husgavl. Gavlen vendte mot nord, så dermed ble navnet rett og slett – Norrgavel.

    » Den største og mest revolusjonerende oppdagelsen i Nirvans liv gjorde han i begynnelsen av 1990-tallet da han under sin utdannelse i terapi og meditasjon fikk høre av meditasjonsmesteren at han bare behøvde å fokusere på to ting i livet. Å meditere og å ta risiko.

    » Etter i midten av 1990-tallet å ha oppdaget meditasjonens kraft ville Nirvan Richter manifestere at han mente alvor med sine nyvunne livsinnsikter. Etter veiledning fra et indisk meditasjonssenter byttet han derfor i 1999 navn fra Erik til Anand Nirvan (hvilket betyr "befrielse gjennom lykksalighet").